söndag 26 april 2009

Om sysselsättning m.m.

Idag har jag inte gjort många knop. Bara tvättat av en liten bit av fasaden som jag smutsade ner igår, när jag spolade gårdsplanen. Grillat middagen i sommarvärmen har jag förstås gjort och nu skriver jag ju i bloggen. Duktigt! De flesta släktingar verkar ha annat att göra än att skriva.

Från Åke Catos blogg hämtar jag den här, som skulle kunna handla om mig och inte Bob Hope:
En journalist intervjuar en 95-årig Bob Hope och frågar vad han sysslar med nu för tiden.
- Jo, svarar Bob, jag och ett gäng jämnåriga brukar samlas hemma hos mig. Vi tänder ett ljus, håller varandras händer och försöker få kontakt med de levande.

Naturligtvis tänker jag på det faktum att 99 % (ungefär) av dagens något lite yngre inte har en aning om vad som hände för några sekel sedan och som tyvärr kommer att nära nog upprepas så småningom. Nej, säger de! Jo, säger jag, tyvärr! Ett par exempel: USA måste hjälpa oss för inte så länge sedan att få slut på striderna på Balkan. Lång tid framöver måste vi hålla fredsbevarande trupp där. De religionskrig, som pågår lite var stans sprider sig så sakteliga. I Pakistan införs Sharialagar och man har tillgång till atomvapen. Många tror att ryssarna accepterat förlusterna av Estland, Lettland, Litauen, Vitryssland, Ukraina och Georgien m.m., men upprustningen har tyvärr kommit igång och pågår. Än så länge är det bara ord- och ekonomiskt krig där.

Nästa från Catos blogg:
Var kommer ditt namn ifrån? Frågar en ung dam. Det låter inte svenskt.
Jag svarar att Cato var en politiker i det gamla Romarriket. Jag ser att hon inte hänger med. Plötsligt inser jag, aningen upprörd, att hon inte vet vad Romarriket är.

Jag lugnar ner mig. Den unga damen vet inte vad Romarriket är, jag vet ingenting om hennes hiphoppande starwarsvärld. Och jag begriper inte hur man kan gå omkring med ringar i läpparna och på tungan… Vi lever i skilda världar, men min är verklig.
De fyra sista orden är mina och inte Åke Catos.

Här hade jag tänkt mig en bild på Fred Flinta, men bloggen vill inte ta emot den.

1 kommentar:

  1. Jag fgörstår mig inte heller på detta med ringar och pinnar överallt men vet som du vad romarriket är.
    Nyligen läste jag en trologi om Cesar. Äldsta dotter tyckte det skulle vara nåt för mig. Det kan nog vara nåt för dig också.

    SvaraRadera