söndag 29 mars 2009

Barnbarn
(Från 1984)

Jag körde min trettonåriga dotterdotter till hennes simträning i Haninge sporthall. Vädret var trist och sen höst gjorde att det dessutom var mörkt ute. När vi var nästan framme tyckte jag att det var hög tid att åtminstone växla några ord. Jag frågade:
"Hur är det i skolan då?"
"Hur menar du morfar?"
"Ja, jag menar: Är det trivsamt, får ni lära er det ni förväntar er? Ribbyskolan är väl i alla fall en av de bättre i kommunen i de här avseendena?"
"Om du morfar hörde vad ungarna kallar lärarna skulle du få hjärtsnörp! Och ibland har vi storklass, när 2 lärare har hand om ett hundratal elever. Fast den ena läraren är ofta inte där utan fikar i lärarrummet. Den tiden lär man sig i alla fall inget annat än att skrika för att göra sig hörd och så en del nya bus."
"Då skall ni ju klaga hos skolledningen!"
"Det har vi gjort och vi hade några föräldrar med oss, men rektor säger att det går alldeles utmärkt. Men han visar sig ju aldrig. Han vågar sig väl inte utanför rektorsexpeditionen? Tack för skjutsen!"
"Synd", sade jag. Vi var framme och hon steg ur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar