lördag 10 april 2010

Äldre pensionärer

Hej N.

Jag är 83 år, multisjuk (utsliten både här och där och hjärtsjuk) samt
f.d. avdelningsdirektör vid Försvarets Materielverk.

Jag pensionerades 1992. Sedan dess har pensionen sjunkit i realvärde ca 60 %. Vi pensionärer kompenseras ju inte för standardökningen i samhället. Inkomstklyftan mellan arbetande och pensionärer, som inte kan arbeta, har vidgats nära nog konstant sedan 1992. Under Alliansen har denna klyfta ökat ytterligare genom flera gånger större skattesänkningar för dem som kan arbeta.

Medlem i Nya Moderaterna, som då hette Högerpartiet, blev jag på 60-talet, med kommunalpolitiska uppdrag under tre decennier i Haninge. Både jag och min fru lämnade partiet 2009, som protest mot Alliansens behandling av pensionärerna, vilken ju energiskt försvarades av Reinfeldt och Borg.

Min fråga är enkel: Hur motiverar M att äldre och sjuka pensionärer, med år för år sjunkande realvärdespension och ökande utgifter p.g.a. hjälpbehov, skall betala så mycket högre skatt än de som kan arbeta?

Att vi fått två skattesänkningar och så småningom får en tredje, vilket sossarna aldrig givit oss är självklart inget svar på min fråga. Inte heller svammel om det i och för sig utmärkta RUT-avdraget. Andra länders pensionssystem är också irrelevanta. Försök förstå att sådant bara retar en redan uppretad pensionär.

(Se gärna min uppgörelse med Margareta Kjellin ((M Gävleborg)) i min blogg,
http://sandarnegubben.blogspot.com/. Inlägget 15 mars, "Om politiker - och äldre pensionärer".)

M.v.h.
Bertil Lehman

Ovanstående brev med små variationer skickade jag för en tid sedan till moderata representanter. Något svar har jag naturligtvis inte fått! Jag utesluter ju direkt de dimridåer de hittills använt.

Jag är helt klar över att äldre pensionärers situation inte skulle bli bättre, snarare tvärt om, med röd-grönt styre. Även om de lovar att på sikt gå tillbaka till likabeskattning.

Vad är att göra i detta läge? Tre möjligheter ser jag i höstens val: Rösta på: 1. Musse Pigg. 2. SD. 3. SPI (Sveriges Pensionärers Intresseparti.).

Vad tycker Du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar