torsdag 12 maj 2016

Lite historik med bilder, del 1


Min presentation i kolumnen längst uppe till vänster, som f.ö. behöver förnyas, kompletteras här med en del bilder. Läsförståelsen är ju inte längre allmän bland oss svenskar och inte heller orkar den yngre generationen igenom texter längre än med mellan 100 och 200 tecken, om det inte finns med bilder. Många saknar säkert en ”gillaknapp” och en ”ogillaknapp”, de två knappar man orkar använda, när man har några hundra ”vänner”, men låt de knapparna stanna i FB, där hör de hemma!

(Klicka på de mindre bilderna om du vill förstora dem.)
Söndagen den 16 oktober 1921 firades bröllop med supé å Hov på Jamtli i Östersund mellan mamsell Elise Lehman och sergeanten vid Kungl Norrlands Artilleriregemente, John Gustaf Lehman, kallad 
"Hotte".



Så föddes jag den 25 mars 1927. Visst är jag söt!                    
                                                                                                 
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            


Flory, min barnvakt, hade tidigare uppfostrat en kull på hela nio schäfervalpar och bevakade mig noga. En styckjunkare som kom för att se den nyfödda lutade sig över sängen för att se bättre. Det skulle han inte ha gjort, då högg Flory honom i baken, och medan mamma lagade hans ridbyxor, plåstrade pappa om bettet.


Skönt att det bara är en valp nu! Tänk när jag hade nio!
                                                                             
Utanför tjänstebostaden på A 4 var det en fin park, med en minnessten som det stod "Oskar" på, men det syns inte på bilden. Pappa hade en "kul" mössa, som jag tyckte om att ha på mig.









Den nya uppfinningen RADIO intresserade mig redan i slutet av år 1927 och min livvakt, Flory, lyssnade också gärna.

.










Familjen samlad på kvällen, pappa hade blivit styckjunkare och gick här tydligen regementsdagofficer, "daglöjtnant" som det också kallades, det visar brickan han har om halsen. 



Jag fick potträning och upptäckte mycket konstigt. "Vad är du för någon"?


















Ridövningarna började tidigt, obs. den lilla sabeln, pappas brevöppnare


























Naturligtvis åkte jag skidor vintertid.


















Semestrarna ägnades vanligen åt jakt och fiske, då pappa hyrde in oss hos någon bonde med jakt- och fiskerätt

















Ensam i tältet med någon av tjejerna (minns inte vem av dem) försökte jag pussa henne på munnen, vilket hon tydligen fann sällsynt äckligt och sprang sin väg. Det är sådant man minns, men det hände mig bara en gång.

Jag försöker nu lära mig att hantera bilder i bloggen och finner det mycket svårt. Antagligen borde jag byta bloggprogram. Jag fortsätter den här presentationen med bilder i kommande inlägg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar