lördag 13 oktober 2012

Kuriren 2012-10-13


Omvårdnadsnämnden i Söderhamn beräknas gå back med 5 milj. kronor i år. Jag för min del misstänker att det beror på att kommunen satsar mycket pengar till diverse mindre angelägna ändamål. Några rapade jag upp i föregående inlägg.


Vad planerar man då i kommunförvaltningen att göra åt saken? Ja, kommunens intelligentsia, d.v.s. politikerna har ju angivit ramarna för alla verksamheter och när alla med diverse intressen, såsom bowling, bandy, politiker- och tjänstemannaresor, fria busskort för ungdomar m.m. fått sitt, så blev det som det blev med anslag till social- och äldreomsorg.

Tjänstemännen i omvårdnadsförvaltningen har att komma med sparförslag, men de kan ju inte föreslå att kommunen gör sig av med sin bowlinghall eller något annat som ligger utanför omvårdnadsförvaltningens ansvarsområde.

Nu verkar det därför bli 15 korttidsplatser vid Västergårdens äldreboende som dras in. De här platserna används bl.a. för åldringar med stort vårdbehov, men som normalt sköts av anhöriga. De anhöriga kan ju då och då behöva lite ledighet. Det här är något väldigt bra. Jag vet, bl.a. därför att jag och familjen kunde semestra en gång för länge sedan, när min mor mot slutet togs in i korttidsboende.

”Det här är den minst skadliga lösningen”, säger Else-Marie Nilsson, chef för omvårdnadsförvaltningen. Jaha, hon har ju bara vissa slag av omvårdnad att välja på. Men egentligen – är inte kommunens bowlingbana också en form av omvårdnad, visserligen lyxig, men ändå?

Man säger att i en demokrati kan man i val välja andra makthavare. Men hur skulle detta kunna rätta till något? Alla är ju numera nyliberaler och menar att var och en ansvarar för sin egen äldreomsorg. Den som litade på vad politikerna sade för tio - tjugo år sedan får skylla sig själv.

Dessutom funderar visst landstinget (ägaren), som har en egen planering, på att riva Västergårdens hus om två år.

”Det går inte att ha en hundraprocentigt avgiftsfri skola”, säger enligt Kuriren kommunalrådet Sven-Erik Lindestam (S). Skolorna skall kunna ta ut en avgift om 150 kronor vid skolresa. En grund till ställningstagandet är, säger han också, ett önskemål från elevrådens representanter vid fyra högstadieskolor.

”Alla ska kunna delta i resor i skolans regi. Det är synd om dem som inte kan följa med på grund av att de inte har råd”, säger Linus E. Ohlson (M) och Jonas Lindberg (M) som motionerade om en förändring. Tänk så det kan bli!

”De här avgifterna gynnar Söderhamns kommun”, säger Lindestam. ”Synd att inte alla barn kommer att ha möjlighet att åka på skolresor”, säger Linus E. Ohlson. Det är tungt vägande ord således från båda hållen. Jag för min del köper kakor och andra bakverk samt snask många gånger per år av barn i grannskapet som skall finansiera skolresa. Jag väntar också på att Linus E. Ohlson, som ung moderat skall motionera om återinförande av ättestupor i någon form för åldringar som saknar förmögenhet.



2 kommentarer:

  1. Man kan nästan börja tro att du är lite förbannad.

    SvaraRadera
  2. Jag befinner mig i helvetet. Det finns faktiskt, men här på jorden och under vår livstid. När jag vaknar på mornarna och smärtlindringen ebbat ut under natten doppas jag i kokande olja och naglarna rycks ut med tång. Jag kvider och det händer att jag blir högljudd.
    Resten av dagen, när smärtlindringen verkar byts oljan ut mot 90-gradigt vatten. Jag är trött, patisk men mycket riktigt förbannad.
    Fyra bra saker kan jag på rak arm ändå räkna upp: Birgit,ett par änglalika grannar och så Ann-Christin. Erik skall jag också nämna. Han har kommit och målat sådant som annars skulle blivit omålat.
    Läsa och skriva ned tankar kan jag fortfarande även om det sker med ovanlig möda.

    SvaraRadera