Skandalerna duggar tätt i såväl Gävleborg som i Söderhamn,
där jag bor. Ortstidningen, Söderhamns-Kuriren, förses ideligen med material om
nya skandaler bland politiker och tjänstemän i regionen och i kommunen.
Under relativt kort tid har 118 politiker, chefer av olika
slag och en del läkare av Region Gävleborg bjudits på en studieresa till San
Francisco. Man har under besök vid Kaiser Permanente fått studera hur man där
bedriver sjukvård, något som tydligen Kaiser Permanente lärt sig vid Jönköpings
sjukhus i Sverige.
Måndag till torsdag, under fyra dagar, har nu
Söderhamns-Kuriren på hela uppslag presenterat och kunnat stegra skandalen.
Till att börja med försökte ansvariga tydligen komma undan med att erforderliga
miljonbelopp tagits från statliga utvecklingsbidrag. Vid närmare syn visade det
sig tydligen att stort belopp även tagits från medel avsedda att förbättra
vården av sjuka äldre.
Hälso- och sjukvårdsdirektören Kjell Norman har t.ex. följt
med på sex resor, divisionschefen Roger O Nilsson har gjort samma studieresa
fyra gånger och John Mälstam från hälso- och sjukvårdsstaben har rest tre
gånger. Naturligtvis frågar man sig: Har hälso- och sjukvårdsdirektören Kjell
Norman nu förstått och kan utnyttja några av lärdomarna som lär bygga på
vanligt sunt förnuft?
Vd i Doktorama, som bl.a. driver den vårdcentral Birgit och
jag anlitar, har bland andra icke offentliganställda bjudits med på en San
Franciscoresa. Han verkar av tidningsartiklarna vara en av de få som har någon
väsentlig iakttagelse att rapportera efter resan.
Han säger: ”Det vi fick se hos Kaiser var väldigt
imponerande. De har kommit väldigt långt med att integrera IT-lösningar i det
löpande patientarbetet. Jag har inte sett något liknande någon annanstans.”
Läkaren Erik Sundholm från Aleris i Bollnäs har också
bjudits på resan. Särskilt intressant tycker han att Kaisers sätt att
integrera primärvård, sjukhus och journalhantering i ett och samma system är.
”De kan följa en patient genom hela vårdkedjan och det var en total
transparens.”
Det är som jag ser det ett administrativt, systemmässigt
totalt misslyckande vid datorsystemplanering, som de här herrarna först nu har
upptäckt. Hur illa planerade sjukvårdens datorsystem är påtalade jag med min
husläkare i början av 80-talet, då jag upptäckte hur krångligt det var att få
över journaluppgifter från en sjukvårdsenhet till en annan. Samma iakttagelse
gjorde jag nyligen, då jag bytte vårdcentral. Min kommentar får rum i ett enda
ord: YNKLIGT!
Då jag tidigare tvingats byta vårdcentral har jag själv
överlämnat ett skriftligt sammandrag över mina som jag bedömt relevanta
sjukdomar och behandlingar till mottagande läkare och varje gång berömts för
detta. Min journal är ju annars en rätt omfattande bunt både gamla och nya
papper.
De här resande cheferna och småcheferna verkar vad jag kan
se helt inkompetenta. De verkar inte ha haft minsta förstånd att utnyttja den
informationsteknik som vi haft tillgång till i decennier. Själv började jag
använda datorsystem för planering och registrering av Försvarets fasta
radiolänknät på 1950-talet. Dagens IT,
informationsteknologi, benämndes då automatisk databehandling, ADB, och
datorn fanns väl skyddad i ett bergrum i Arboga. Några persondatorer fanns
inte.
Arbogadatorn kunde vi bara använda nattetid, eftersom det vi
behandlade var kvalificerat hemliga uppgifter och jag eller en kollega kunde
arbeta ostört med betrodd datoroperatör. Utvecklingen gick snabbt och sedermera
kom persondatorer som vida överträffade Arbogadatorn beträffande prestanda.
Försvarets teleförbindelser var på 50-talet till mycket stor
del uppkopplade (dubblerade) i två skilda telenät. Försvarets trådnät och
Försvarets fasta radiolänknät. De två näten byggdes ut och redovisades av två
skilda enheter vid dåvarande Flygförvaltningen. Trådnätet redovisades i ett
tungrott manuellt system, medan radiolänknätet från förbindelsebeställning till
uppkopplad förbindelse redovisades i ett ADB-system.
Det var inte särskilt svårt inse att jag behövde lära mig
mer om ADB för att fullt ut och på rätt sätt utnyttja ADB:s fördelar. Jag såg
därför till att genomgå sådan utbildning. Jag genomförde en månads
intensivutbildning i ADB-systemplanering vid IBM och dessutom av bara farten
motsvarande kurs i ADB-programmering i den tidens programspråk, Auto-coder. Min
kompetens avseende datorsystemanvändningens möjligheter ökade avsevärt.
Försvarets telenät med alla sina intressenter i krig såväl
som fred detaljredovisades (och redovisas hoppas jag) för alla berörda i
upplagor för befintligt telenät och planerade nät. Det var naturligtvis
ingalunda bara min förtjänst, vi var fler i arbete med detta, men jag kom att
se möjligheter för systemutveckling.
På 60-talet såg vi till att båda telenäten från planering
till färdig förbindelse registrerades i ett och samma ADB-system. Ett system
som sedan väl passade en sammanslagningen av de båda förvaltningsenheterna
långt senare och som hela tiden kunde följa IT-teknikens utveckling och fullt
ut utnyttja möjligheterna.
De som nu ansvarar för sjukvårdens registreringssystem för
patienter och deras behandling kan inte skylla på sekretessproblem.
Finns det sådana skall de undanröjas, även om de kräver lagändring. Inget
datorsystem, ingen informationsteknologi, kan göras 100-procentigt säker mot
spioneri, vill jag påstå. Man kan bara sträva mot så hög säkerhet man kan finna
med rimliga medel och sådana finns om ansvariga bekvämar sig till att leta.
Sjukvårdande enheter
i Sverige skall naturligtvis hålla sig med datorsystem som kan samköras.
Omfattande sjukjournaler skall naturligtvis kunna överföras mellan
vårdinrättningar via telenätet eller som t.ex. USB-minne och inte som en
tumstjock bunt papper. Så är det tydligen idag när journalen gäller exempelvis
multisjuka gamlingar.
Ju längre man dröjer med erforderliga direktiv, ju svårare
och dyrare blir det!
Nu saknar jag bara en sak i Kurirens undersökande
verksamhet: Har de här fleragångerresenärerna tagit ut semesterdagar i
anslutning till sina resor till USA:s västkust? Det finns så mycket att både se
och uppleva hela vägen från Anchorage via San Fransisco, Los Angeles och till
San Diego. Men resan över Atlanten och den Nordamerikanska kontingenten är
dyrbar. Att hyra semesterbil där och ge sig ut på vägarna är däremot överkomligt
och att boka om flygbiljetten är enkelt. Nej, naturligtvis skulle man inte
hitta något straffbart, men kanske intressant.
Skratta eller gråta, det är frågan då Kuriren frågar hälso-
och sjukvårdsdirektören, Kjell Norman, som gjort samma studieresa sex gånger,
om resorna kunnat göras billigare? ”Det kanske skulle ha gått. Men jag har
svårt att se det.” Sina kostnadsfria resemöjligheter verkar han i alla fall se.
I torsdags i förra veckan kom så en avslutande artikel i
Kuriren, där sjukvårdsdirektören och biträdande regiondirektören, Kjell Norman
intervjuas. Nu med sensationella uttalanden. Nu sågar han sin egen organisation vid fotknölarna. Ett gammalt
uttryck säger: Sent skall syndaren vakna!
”Vi har specialiserat
vården och skivat upp den så otroligt mycket. Vi har tappat bort helheten och
det är den vi måste hitta tillbaka till. Divisionaliseringen av vården i
Gävleborg har därmed satt patienten i kläm”, anser han. ”För patienterna blir
det jobbigt, eftersom de skjutsas fram och tillbaka, fram och tillbaka”.
Jag upplevde detta skjutsande strax efter vår flytt till
Söderhamn. Två korta behandlingar, som man förlade till Uppsala innebar för den
multisjuka åldringen jag: Väckning kl 05.30 för frukost, tandborstning och allt
det andra som hör till. Vid 07.00-tiden ut till sjuktransporten för att ett tag
åka runt i landskapet och hämta upp andra sjuklingar. Ankomst till Uppsala vid
niotiden.
Läkarbehandling under 15 – 20 minuter vid 11-tiden. Väntan
på sjuktransport till så där kl 16. Sedan rundtur i Gästrikland och Hälsingland
för avlämning av sjuklingar och hemkomst ca 17.30. Det är synd om människorna.
Patienten i centrum och patientcentrerad vård låter så bra,
men det är inget som plötsligt uppträder om man låter chefer och småchefer se
hur man på annat håll gör jobbet i en för ändamålet bättre anpassad
organisation. Varför inte bygga upp en mindre transportorganisation och låta
specialistläkare någon dag per vecka (vid behov) verka vid sjukhus i Hälsingland?
I stället för patientanpassad organisation med patienten i
centrum har vi nu i Gävleborg en divisionsanpassad
organisation, som skarpt kritiserades redan då den infördes. Divisionschefer
med fantasilöner tävlar tydligen i att plocka djupt okunniga politiker på
skattemedel de egentligen förväntas fördela på ett intelligent och kompetent
sätt.
Regionpolitikern Alf Norberg (V) tycker inte om tidningens
granskning av regionens USA-resor. Kanske väntar han ännu på sin resa och ser
en risk att den inte blir av? På sociala medier tycker han att det är
ohederligt att ställa regionens USA-resor mot besparingar inom verksamheterna.
Enligt Norberg är det inte från samma kassaskrin pengarna tas.
Då tidningen söker få honom att närmare utveckla de här
tankarna vill han emellertid inte ställa upp och det förstår jag som delägare
till skrinet.
Alltihop är vad jag förstår regionchefens andra stora försök
att få förvaltningar och servicefunktioner i regionen att fungera bättre. Det
förra försöket gällde tillämpning av Lean. Det beskrev jag i ett inlägg här för
tre år sedan. Jag lägger in det här igen, läs det och tänk!
FREDAG 17 MAJ 2013
Vård? Nej
Lean!
Landstinget i Gävleborg är ett
jättelikt ”företag” med 6 700 anställda och ett stort antal s.k.
stafettläkare, som dels är väldigt dyra i drift och dels till stor del ägnar
sig åt att läsa in patientjournaler. När patienten väl kommer fram till läkaren
och skall redogöra för sina problem, börjar denne snart titta på klockan. Det
gäller nämligen att ”producera” behandlade patienter i snabb takt.
Den huvudsakliga uppgiften för
landstinget är att snabbt och säkert kunna hjälpa oss då vi blir sjuka eller
skadade. Därtill krävs mycket kvalificerad personal, med stor kunnighet och
skicklighet på många områden.
Men den personalen leds, som det
nu är, till stor del av en samling okunniga kommunpolitiker och detta med hjälp
av tjänstemän. Dessa tjänstemän är chef, chefer som under sig har chefer,
underchefer, biträdande chefer och vanliga tjänstemän och riktiga arbetare.
Alla chefer vet så gott som ingenting om sjukvård, men mycket om byråkrati och,
tror de, hur man bäst tillverkar, producerar, till lägsta möjliga kostnad och
med högsta möjliga effektivitet.
Såsom multisjuk gamling har jag
en del erfarenhet av denna "effektivitet". Ett exempel skall jag ge.
För snart 1 ½ år sedan var jag väldigt svag på alla sätt. Jag kände mig urdålig
helt enkelt och uppsökte min läkare. Han konstaterade att jag var utsatt för
allvarlig hjärtsvikt med så mycket vätska i lungorna att hjärtat inte alls
orkade med sitt uppdrag att pumpa. ”Åk genast till sjukhuset, helst direkt!”
Vi bestämde oss för att ändå ta
vägen förbi hemmet för att hämta det nödvändigaste tandborste och tandkräm,
rakapparat, pyjamas och morgonrock och personalen vid vårdcentralen beställde
sjuktransport från vår bostad. Birgit, min hustru, fick följa med som
ledsagare.
Klockan 17 anmälde jag mig vid
akuten i Bollnäs, för att sedan inta en plats i det pyttelilla väntrummet där.
Det fanns sedan tidigare två väntande, varav den ene en ledsagare. Efter några
timmar blev de inkallade, men vår väntan fortsatte. Jag frågade ett par gånger
om jag möjligen var bortglömd, men så var inte fallet. Efter precis 8 timmars
väntan fick jag komma in till en sköterska, som bl.a. tog ett EKG.
Enda möjligheten för Birgit att
sedan ta sig hem var taxi som kostade en dryg tusenlapp. Jag undrade hur hon
skulle ha kommit hem om hon inte kunnat betala? Traska i snön med sin rollator
från det lite avlägset belägna sjukhuset i Bollnäs klockan två på natten och då
81 år gammal i hopp om att bilister skulle stanna för att erbjuda skjuts?
Jag tilldelades småningom en
säng i en smal korridor på Intensivvårdsavdelningen. I korridoren fanns redan
två patienter. Korridoren var och är obetydligt bredare än två sängar i bredd
och då och då kom man skjutande med en annan säng och skulle passera. Jag
somnade dödstrött sedan jag fått en kran för intravenös medicinering monterad
och en spruta vätskedrivande medel.
Småningom väckte en sköterska
mig för att ”kolla läget”. Jag, liksom sängen var genomblöta, sköterskan tog
min pyjamas och sa: ”Du får tillbaka den i morgon tvättad och torr” och så fick
jag en ny blöja och ”pyjamas” för att kunna sova vidare. Det råder ingen tvekan
om att den vätskedrivande vätskan intravenöst var effektiv.
Redan här är det på sin plats
att på allt sätt berömma avdelningens sköterskor och undersköterskor. Att ”kontrollen av läget” kom i senaste laget kan inte de lastas för. De
sprang omkring från patient till patient som ivriga spårhundar, men hade inte en chans att arbeta
effektivt. Tvärt om tvingades de arbeta ineffektivt, eftersom de på grund av
underbemanning inte kunde arbeta effektivt. Tvätten av min nytvättade pyjamas
kan vara ett exempel på påtvingad ineffektivitet.
På förmiddagen kom en man
tillsammans med en kvinna till mig. Mannen hade några obegripliga läten för sig
och kvinnan blev så glad över den t shirt jag hade på mig. Jag hade en gång
fått den av Medborgarskolan då jag satt i dess avdelningsstyrelse. Det stod
”tala” på den i en uppsjö av olika språk, däribland ryska som var hennes
modersmål. Att mannen var från Danmark fick jag senare veta.
Då de passerat frågade jag en
sköterska om han möjligen var en av intensivvårdavdelningens sköterskor? ”Nej,
det där är överläkaren”, sa hon. ”Jag förstod inte ett ord av vad han sa”, sa
jag. ”Nej, det gör ingen, varken personal eller patienter”, sa hon.
Korridoren där jag låg var
tydligen också en av sjukhusets trafikleder. Det kom ideligen unga flickor in i
ena änden för att passera ut genom den andra. Under tiden samtalade de högt och
skrattade inte sällan minst lika högt. Det kändes ganska besvärligt när jag
helst ville sova för att få tiden att gå.
Vid ett tillfälle sa jag till en undersköterska att jag egentligen borde ringa lokalpressen för att försöka få besök av en journalist, som kunde beskriva situationen för både patienter och personal på "Intensiven". Hon kom strax tillbaka med telefonnumren till två tidningar och sa: "Ring, vi alla vill det!" I stället skrev jag efter hemkomsten en insändare som också publicerades.
Vid ett tillfälle sa jag till en undersköterska att jag egentligen borde ringa lokalpressen för att försöka få besök av en journalist, som kunde beskriva situationen för både patienter och personal på "Intensiven". Hon kom strax tillbaka med telefonnumren till två tidningar och sa: "Ring, vi alla vill det!" I stället skrev jag efter hemkomsten en insändare som också publicerades.
Småningom lyckades jag tolka ett
svar från läkaren, då jag undrade om jag inte snart kunde få en plats på sal.
Han hade ordnat så att jag skulle få komma in på en sal till kvällen. Detta sa
jag till en sköterska. Hon svarade: ”Tyvärr, han vet ingenting”. Efter en vecka
på denna ”intensivvårdsavdelning” fick jag faktiskt tillbringa en ljuvlig natt
på en vårdsal innan jag skrevs ut med ett par nya mediciner.
Ett par dagar senare ringde en
”sviktsköterska” från Bollnäs mig och meddelade att en av de mediciner jag
ordinerats (fyra tabletter om dagen) skulle jag absolut inte ta. ”Sluta med dem
omedelbart”. Jag ringer igen i morgon, sedan jag talat med en läkare”, sa hon
och ringde mycket riktigt dagen därpå för att bekräfta vad hon sagt.
Jag har nu lämnat ett exempel på hur jag upplevt sjukvården
sedan vår flytt till Gävleborgs län. Du skulle kunna få flera efter mina nu nio
år här, men det här blir långrandigt tillräckligt.
En sak till emellertid, jag och
min hustru är mer än nöjda med vår vårdcentral och vår husläkare. Detta trots
att landstinget även här har en del att säga till om. Vårdcentralen drivs av
Aleris och inte av landstinget.
Jag förstår så väl hur det har
kunnat bli så här illa. Det framgår väl av min inledning här, och mycket av det
beror på att om sjukvård okunniga tjänstemän och politiker infört Toyota Way
och Lean Production, som närmast är en teori om hur man effektivt och till
lägsta möjliga kostnad tillverkar maskiner, främst bilar. Hur man förbättrar
tillverkningsprocesserna och eliminerar slöseri d.v.s. sådant som inte tillför
värde.
Det första man tänker, när man
hör detta, är väl att sjukhus inte tillverkar någonting. De reparerar och
motsvarar närmast (bil-)verkstäder. Sådana finns det gott om. Ingen vill ha sin
verkstad på stort avstånd. (Men i Gävleborg verkar man sträva efter att
förlägga sjukhusen på största möjliga avstånd från innevånarna.)
Begreppet Lean myntades redan
1990 som en filosofi att med kunden i fokus förbättra effektivitet och kvalitet
vid produktion av bilar. Toyota tog till sig det hela och alla, utom möjligen
de yngsta känner väl till att Toyota en tid var bilen på modet. Jag skaffade en
Toyota i början av 90-talet och körde den till 2004. Vid sista besiktningen
innan jag sålde den hörde jag besiktningsmannen säga till en av sina kollegor:
”Hur bär de sig åt på Toyota för att bygga sina bilar så att de håller så här?
Men en hel del av Lean är bara
sunt förnuft. Till exempel att verktyg skall ha sina givna platser då de inte
används. Att den platsen skall vara väl skyltad, så att man direkt finner dem
då de behövs är väl något som varje husmor, varje hantverkare och helt enkelt
var och en egentligen ställer upp på? Det gäller bara att leva upp till det.
Men att Lean är den saliggörande
filosofi som en del tror är ingalunda vetenskapligt bekräftat. Trots det har
Lean börjat tillämpas i helt andra processer än de i tillverkningsindustri. Det
har också redovisats en del negativa följder. En del information tyder på att
stressfallen i arbetet kan ha ökat. Den på sina håll framträdande tron att Lean
utan vidare passar i helt andra processer t.ex. i offentlig tjänst är
egentligen obegriplig, men kan bero på att man där inte så sällan har en ganska
dimmig uppfattning om vad man egentligen sysslar med.
När argumenten för Lean i
offentlig sektor tryter, så har man sagt se på Toyotas framgångar, som om det
vore direkt jämförbart, vilket det naturligtvis inte är. Toyota tillverkar
maskiner. Bilar, båtmotorer och en del annat, men definitivt inte människor.
Det sker på väldigt många håll och i dessa i rätt liten skala.
Tillverkningsprocesserna är dessutom helt olika.
Toyota har på senare tid snarast
visat att Lean kanske inte alls är något särskilt bra på sikt ens vid
tillverkningsprocesser. År 2009 och strax därefter tvingades Toyota återkalla
8,5 miljoner bilar på grund av diverse fel i tillverkningen. Om något
motsvarande skulle bli följden i vårt sjukvårdande system hjälper det kanske
inte att återkalla och göra om?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar