tisdag 12 februari 2013

Söderhamn och demokratiproblem



Jag läser gissningsvis så där 95 % av min vakna tid, dagstidningar och böcker. Förmågan att göra annat har minskat successivt på senare tid och är nu närmast obefinltlig. Just nu läser jag Tsar Putin av Anna Arutunyan en journalist och expert på rysk politik och ryska medier. Hon är född i Ryssland men uppväxt och utbildad i USA.

Det jag läser bearbetar jag naturligtvis samtidigt både medvetet och omedvetet.. Det gör väl de flesta som ids läsa böcker? Den här boken får mig att hela tiden samtidigt att koppla in ”tänket” på hur politik bedrivs i Söderhamn av Sven-Erik Lindestam och stadens övriga politiker.

Jag citerar det stycke jag just läst, så förstår du hur jag menar:
Med tanke på bristerna i de demokratiska institutioner som Putin och Medvedev tillgjort gömt sig bakom de senaste fyra åren, var det enda tydliga budskap de (de oppositionella) kunde förmedla, och det enda medlet att göra detta, ungefär detsamma som för hundra år sedan: att samlas i tiotusentals och ropa något mycket enkelt till sin suverän: ner med dig!

Sven-Erik Lindestam kan naturligtvis inte förstå hur jag kan reagera på detta sätt. Men efter senaste val var det han och hans parti som såg till att politiker i staden fråntogs insyn i verksamheten. Inte någon ur oppositionspartierna har någon plats i kommunhuset. Inga oppositionsråd på deltid tillsattes. Samtliga nämndordförande är sossar.

Valet 2010 resulterade i 25 mandat för de rödgröna, där Miljöpartiet fick 2 mandat. De andra partierna fick 24 mandat. Jag kan inte tänka mig att miljöpartiet skulle kunna vara nöjda med utvecklingen sedan dess.

Det har den senaste tiden klart framgått att sossarna levererar färdiga ”beslutspaket” till oppositionen. Paket framtagna i kommunhuset av sossarna i samarbete med tjänstemännen. Dessa paket levereras sedan för beslut, där de skall tas i ”demokratisk ordning”, och detta med beskedet: ”Allt är färdigbehandlat, nu är det bara att tuta och köra.”

Det står också helt klart att stadsarkitekten, Ylva Larsson, avskedades på ett egentligen fruktansvärt sätt, utan att kommunstyrelsen informerats dessförinnan och fått avge en egen mening om saken. Något som knappast skulle ske i en annan kommun, när det gäller en stadsarkitekt.


Sven-Erik Lindestam påstår så sent som i lördagens nummer av Söderhamns-Kuriren att kommunstyrelsen informerades före avskedandet och tar äntligen tar bladet från munnen men åker dit så att det stänker om det. Allt han säger blir antingen fel eller ger ingen klarhet.  I ett argt gemensamt uttalande i Kuriren från de tunga borgerliga politikerna får vi på tisdagen veta att Lindestam far med osanning om Ylva Larssons avskedande och i övrigt inte säger någonting. Det var också så jag uppfattade det hela, där Lindestams svar verkar återges ordagrant.
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar