tisdag 20 november 2012

Landstingspolitiker


I mitt inlägg här den 28 oktober finns texten till min insändare i Kuriren som publicerades ett par dagar senare. Scrolla gärna ned här en liten bit och läs insändaren om några fantastiska landstingspolitiker. Här är ett stycke ur min insändare: 

I lördagens Kurir bemöter några majoritetspolitiker Lars Lundqvists insändare om vindkraftsproblematiken den 25/10. I vanlig ordning förstår man att Lundqvist, som ju opponerar sig, far med osanning. Citat: ”Om det vore sant en enda rad av vad han skrivit så kunde förstås saken diskuteras. Nu är allt han skriver bara en rövarhistoria. … landstingets kassa är välfylld, så likviditeten är det inget fel på. … Vi investerar med andra ord egna medel i det som skall investeras i!”

I bakgrunden finns att landstinget Gävleborg beslutat investera i två stora vindkraftverk att byggas i Småland och till en investeringskostnad av mer än 80 miljoner kronor. En liten kostnad för landstinget, som ju har en välfylld kassa och god likviditet enligt de duktiga politikerna.

Så i dagens Kurir, 23 dagar efter mitt citat ovan, läser jag att landstingsfullmäktige idag avser höja landstingsskatten med 30 öre. Därmed skulle Gävleborgs landsting ha den högsta landstingsskatten i Sverige. Detta är enligt landstingspolitikerna nödvändigt eftersom landstingsekonomin är katastrofalt dålig och man måste bl.a. satsa på investeringar vid Gävle sjukhus.

Politikerverkligheten överträffar ibland dikten! Jag saknar här ord för att uttrycka mina känslor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar