måndag 19 november 2012

I huvudet just nu


Jag har lagt undan Tom Clancys bok, men har ingen plats i bokhylla för den. Jag har läst dagstidningarna också samt dukat av efter middagen. Det är allt plus detta skrivande, sedan är det läggdags.

I det på efterkälken åkande Söderhamn är dagstidningarna lite jobbiga på måndagarna. Man har ju ingen tidningsutdelning på söndagar. Måndagar bjuder på två nummer av Svenskan och söndagsnumret brukar ju vara lite extra. Därtill kommer Kuriren med sina läsvärda insändare. Jag kan bara inte bestämma mig om de skall ses som något att skratta åt eller gråta över. Något där emellan finns bara i sällsynta undantagsfall.

Jag skall nu ta itu med en essäsamling om kalla kriget och ”drabbas” av hågkomster, t.ex. ett
från senare delen av 50-talet eller möjligen första början av 60-talet. Någon hade kanske inte kunnat hålla tand för tunga inför en nyfiken journalist på västkusten och vänsterkanten som hette Jeppson om jag minns rätt. Förmodligen var det i Göteborgs-Posten (GP) han skrev?

Han gjorde emellertid misstaget att påstå att Flygvapnet skickade sina radarbilder till Norge och alltså NATO. Det var för oss enkelt att förneka, eftersom det inte var möjligt rent tekniskt på den tiden. Vad vi överförde till Norge var ett frekvensband för 4 telefonikanaler och var och en av dessa klarade dessutom en 50 bauds fjärrskriftförbindelse. Experter kunde lätt utifrån av antennerna konstatera att överföringen inte gällde bredbandiga kanaler om flera MHz, som då krävdes för bildöverföring analogt.

Senare skulle vi introducera en teknik med syntetisk bild, där endast förändringar i bilden (ekon som förflyttats) behövde överföras och då räckte telefonikanalens 4 kHz till för radarbild. Efter digitaliseringen flera år senare kan man som bekant på en telefonikanal överföra riktigt bra bilder samtidigt med tal.

Tänk vilka minnen lite associationer kan ge en gammal man, samtidigt som jag lättar rumpan från en stol för att utföra något, varefter jag glömt vad han skulle göra. I stället skrev jag detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar