onsdag 3 februari 2016

Bra i Söderhamn


Vi har fått det lite bättre nu, är alltså lite lyckligare och mer tillfreds med vår tillvaro. Det var vår dotter som tog kontakt med distriktssköterskan på vår hälsocentral och fick igång något som liknar ett skred.

Vi fick besök av tre trevliga distriktssköterskor. Hälsocentralens Ann-Mari och från kommunen Kim och Annika, som skulle överta skötseln av oss.

Både Birgit och jag får nu en stor del av våra mediciner i dospåsar och slipper sitta och pilla med de medicinerna till en veckodosett på söndagskvällarna. Tyvärr kan detta bara gälla då doseringen är fastlagd över längre tid och naturligtvis inte ”vid behovsmediciner” eller receptfria mediciner, av vilka jag ordinerats flera.

Det bästa av allt är att jag nu får viss hemsjukvård. Man tar PK(INR)-prov och gör kateterbyte i hemmet. Det blir en enorm lättnad för både mig och Birgit. I dagsläget (vintertid) tar jag mig inte ens till brevlådan ute vid gatan.

I morgon får vi besök av en arbetsterapeut från kommunen. Hen skall väl se över vårt eventuella behov av hjälpmedel i hemmet, men en del sådana har Birgit och jag redan, eftersom min mor, som dog 1978, var rikligt försedd med sådana.

Mitt kvarstående stora bekymmer nu är hur vi skall få in dagstidningarna och posten från brevlådan ute vid gatan? Birgit trasslar sig envist ut med sin rollator i halkan varje morgon. Har det snöat så har vi lyckligtvis en hjälpsam granne som röjer gångväg till brevlådan.

I går hade vi besök av kommunens ”fixare”, en mycket trevlig och händig man. F.d. brandman tror jag. Han tog ned två takarmaturer för tvätt och lampbyte, spreytvättade två kristallkronor och bytte ut lampor och så bytte han gardiner i köket. Fixartjänsten är något alldeles underbart för gamla och sjuka.

Vår dotter, Ann-Christin, gör också vad hon kan för oss, trots att hon vet att det kommer surt efter i hennes kropp. Hon har sopat snö från gårdsplanen och sandat den, så att kommunens arbetsterapeut inte skall falla och göra sig illa i morgon.

Han berättade att det nu finns ett par kommuner som tagit bort sina fixartjänster. En av dem var visst Eskilstuna. Stackars Eskilstunabor, jag hoppas att Söderhamnarna har bättre förstånd, men är inte helt säker, sedan man lovat det där bandylaget en eventarena. En arena som kommer att hårt belasta såväl investeringsbudget som framgent driftbudgeten. Här kan säkert äldreomsorgen se sig blåst på stora medelsbehov. Det här bandylaget är tydligen av större vikt för våra kommunpolitiker.

Så slutade det här med en anmärkning i alla fall. Trots att föresatsen från början var att berömma kommunen lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar