tisdag 11 augusti 2015

Söderhamn och Samkraft



Det är ganska långt mellan mina inlägg just nu. Det beror delvis på att jag hittar intressanta böcker att köpa, den ena efter den andra och när jag börjat läsa, så har jag svårt för att sluta. Just nu har jag läst 1914 Stridens skönhet och sorg, som Peter Englund skrivit och jag skall just läsa hans följande bok 1915. Meningen är att Peter Englund skall skriva om hela kriget i fem band.

Peter tillämpar ett helt nytt sätt att skriva historia. Han har valt ut ett fyrtiotal personer världen över, vars upplevelser han återger. Det rör sig om personer som efterlämnat ett rikt material i form av brev och dagböcker, personer i många olika funktioner under kriget. Naturligtvis många soldater, men också andra människor t.ex. humanitärt verksamma. Peter Englunds författarskap garanterar läsvärdet.

Men jag läser också Söderhamns-Kuriren och då blir jag garanterat upprörd när Sven-Erik Lindestams (kommunalrådets) verksamhet beskrivs. Just nu gäller det Samkraft AB, ett bolag som ägnar sig åt att försöka driva tio stora vindkraftverk, varav lyckligtvis inget i Söderhamn. Ägare är 13 olika Elkraftbolag, varav många kommunala sådana, bl.a. Söderhamn Nära, vår kommunala elnätleverantör.

Samkraft är naturligtvis konkursmässigt. Så var fallet för ett par år sedan, då ägarna dumt nog sköt till mera pengar. Nu är alltså dessa tillgångar förbrukade och det brinner i knutarna. Bolaget har lånat 64 miljoner kronor av Kommuninvest, ett lån som förföll före sommaren, men man utverkade ett anstånd. Till vad nytta vet väl egentligen ingen?

Söderhamn Nära, vår elnätägare, sysslar också med en massa annat, men har gått in i Samkraft med många miljoner kronor. En tokaffär naturligtvis. Förutom borgensåtagandet på 8,1 miljoner har Söderhamn Nära tecknat aktier i Samkraft för 4,7 miljoner och lämnat ett aktieägarlån på 7,4 miljoner.

Just nu är det ingen bra affär, men det var ju ett långsiktigt åtagande vi gjorde och jag tror fortfarande att det hade varit en bra affär på lång sikt om vi hade haft kapital när lånen gick ut, säger vd i Söderhamn Nära, Monika Granlund.  Att man skulle ha kapital då lånen gick ut har väl aldrig varit sannolikt, säger jag? Monetära misstag i den här dimensionen och i en så liten kommun bör inte accepteras säger jag också.

”Det sägs att kommunerna tillsammans skulle behöva borga för ytterligare fem miljoner för att lösa det här i ett första skede. För vår del skulle det innebära att vi gick in med ytterligare 500 000 kronor,” säger Sven-Erik Lindestam (S). Han säger också att det i torsdags kom ett inbetalningskrav på 8,1 miljoner kronor men han hoppas ändå fortfarande att det skall finnas lösningar. ”Det sägs att,” han vet alltså inte!


Sven-Erik Lindestam menar också enligt S-K att Samkraft i grunden har starka ägare och att man nu får se till att hitta en snabb lösning, att man löser lånet eller omsätter det i en ny form av lån. Det där med starka ägare har jag hört många gånger förr, särskilt från socialdemokrater, men också från centerhåll. Vad de menar är att det bara är att pungslå medborgarna på mera pengar eller stuva om i den kommunala budgeten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar