söndag 11 januari 2015

Just nu


Här sitter vi, två hjälplösa gamlingar och kan inte ta oss ut. Det är läget just nu. Ute är det -6,8 grader Celsius, snötäcket är mellan 2 och 3 dm, men antagligen med en hel del drivbildningar. I morgon före klockan 11.00 skall jag ha lämnat PK INR-prov på vårdcentralen, men de får nog se sig blåsta på det. (Det är det där provet som skall visa om blodet är tillräckligt ”tunt” och inte så lätt bildar proppar.)

Förra helgen kom det bara lite snö och då var kommunens Resurscentrum här kvickt på måndagens morgon och skottade. Den här gången misstänker jag att snön inte kommer att skottas bort lika snabbt. Förra vintern kom det också vid en helg ungefär lika mycket snö och då kom Resurscentrums snöskottare efter en vecka. Men en granne befriade oss från den värsta snön.

Det skall bli intressant att se hur den kommunala hjälpen fungerar för oss gamlingar den här gången? Den våldsamma blåsten, som åtföljde snöfallet har i alla fall avtagit.

Jag, som inte kan uträtta så värst mycket fysiskt läser böcker i stället. Men då och då upptäcker jag att jag läst en del samtidigt som jag funderat på något helt annat. Resultat: Jag måste ta reda på hur mycket jag läst bara med ögonen och läsa omigen.

Det hände igår kväll och det jag funderat över var sossarnas politik på 70-80-talet. Då de ute i kommunerna ville lägga ned det som då kallades ålderdomshemmen och menade att all äldreomsorg, utan undantag kunde och skulle utföras i åldringarnas egna hem. På den borgerliga sidan menade vi att detta svårligen skulle kunna gälla alla gamlingar.

Naturligtvis finns de kvar men under annat namn och äldreomsorgen i de egna hemmen går tyvärr inte sällan på kryckor. Snart är det dags för oss att undersöka om Söderhamn har någon hemtjänst att erbjuda?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar