måndag 25 maj 2009

I söndags

I söndags fick jag matjessill (hoppas jag stavat rätt), med mycket egen gräslök i det där goda jag får till. Det var förrätten och sedan skulle det bli lax, som det då och då blir sedan vi fått ett antal fiskare i närheten.

Jag påminde mig att jag hade en väl kyld OP i kylen. Orörd sedan sist. Det kunde väl passa bra till sillen. En bra sak var väl också att HSB f.n. bantar med en regel att avstå från all alkohol. Åtgången skulle alltså bli minimal. HSB servade mig till och med med ett snapsglas, inte ett sånt där spetsigt, utan ett lite större, som förr följde med Smirnoff eller om det var Koskenkorva? I efterhand testade jag och de rymmer gott och väl 7 cl om man har skaplig skvalpmån.

Nåja, det blev faktiskt 3 glas (3 x 7 = 21 cl) och en burk Mariestads goda öl till den välsmakande middagen. Ni vet säkert hur trött man kan bli av att "smälta" mycken och god mat.
HSB gick in för att se TV efter middagen. Jag satt kvar och tog en cigarett. Sedan somnade jag bekvämt tillbakalutad i soffan.

Grannfrun såg mig sitta så. När jag efter lång tid fortfarande satt orörlig i samma ställning började hon fundera. Dessutom hade hon ett ärende ut, som förde henne närmare den sovande. Han var helt orörlig och satt med vidöppen mun. Nu blev hon orolig. Kanske var han död? Hon ringde in till Birgit (HSB) och bad henne titta till mig, eftersom jag inte rört en fena på länge. Att jag såg ut att vara död sa hon inte.

Birgit kom ut på verandan, där vi ätit och konstaterade att jag såg ut som vanligt, när jag somnat i den ställningen. De började prata varvid jag vaknade. Nu, efter den sköna sömnen, med en ovanligt behaglig känsla av att vara utvilad.

2 kommentarer:

  1. Hej hopp!
    Härligt med en sillbit. Var på konferens på Farsta gård och fick sill i dagarna två. Härligt! Tur att grannarna håller koll på er, kan just tro att grannen blev orolig när du tog en middags lur. Hälsa Birgit att det är hopplöst att banta. Bättre att ta en sup och vara glad! Hälsningar Lena

    SvaraRadera
  2. Sill och nubbe... ja nu är det inte långt till midsommar. Då blir det nog sill och lite till.

    SvaraRadera