måndag 13 februari 2017

Förutfattade meningar och fakta


En artikel i lördagens SvD handlade om att Örebropolisen Peter Springare i Facebook hade ett inlägg där han skrev: ”Jag är så jävla trött. Det jag kommer att skriva här nedan är inte politiskt korrekt. Men det skiter jag i”. Sedan berättar han hur hans just avverkade arbetsvecka sett ut:

”Detta har jag hanterat måndag  ̵̶  fredag denna vecka: Våldtäkt, våldtäkt, grov våldtäkt, överfallsvåldtäkt, utpressning, övergrepp i rättssak, olaga hot, våld mot polis, hot mot polis, narkotikabrott, grovt narkotikabrott, mordförsök, våldtäkt igen, utpressning igen, och misshandel.”

Springare fortsätter: ”Misstänkta gärningsmän: Ali Mohamad, Mahmod, Mohammed, Mohammed Ali, igen, igen, igen, Christoffer … va är det sant? Ja ett svenskt namn smög sig in i utkanten av ett narkotikabrott, Mohammed, Mahmod Ali, igen och igen.

Länder som representerar veckans brott: Irak, Irak, Turkiet, Syrien, Afghanistan, Somalia, Somalia, Syrien igen, Somalia, okänt land, okänt land, Sverige. Hälften av de misstänkta kan vi inte veta säkert, eftersom de inte har några giltiga papper. Vilket i sig oftast innebär att de ljuger om nationalitet och identitet.

Givetvis har det kommit kritik som tagit sikte på att Springare tycks läcka uppgifter om misstänkta gärningsmän under pågående undersökningar och att hans inlägg uttrycker rasistiska föreställningar eller underblåser rasistsiska strömningar. De namn som uppgavs var dock inte de rätta,

Men Springare har också fått mycket stöd av personer som betraktar honom som en orädd sanningssägare eller som är nöjda med att få stöd för sina egna förutfattade meningar. Därmed har han givetvis mitt oreserverade stöd, vad det nu kan vara värt? Men vi med förutfattade meningar bygger vanligen dessa på erfarenhet (privat statistik) och jag framställer dem inte som fakta utan som gissning. Gissning som jag vanligen behåller för mig själv.

Polisledningen i Örebro har anmält Springare. Chefsåklagare Maria Sterup, vid särskilda åklagarkammaren i Malmö, har inlett en förundersökning om hets mot folkgrupp. Kan då Springares inlägg vara hets mot folkgrupp? Naturligtvis inte, säger jag som finner detta uteslutande fånigt.

Förr var det ytterst sällsynt med grova brott, t.ex. mord, i Sverige. Det var stor sensation om ett mord begicks någonstans i landet. Idag verkar mord förekomma lite då och då i Hälsingland, ofta med ungdomar inblandade och det ses inte som något särskilt sensationellt. (Hälsingland som exempel bara för att jag bor där.) Jag anser mig kunna konstatera att svensk ungdom tappat åtskilligt i kvalitet, särskilt under de senaste 50 – 60 åren, alltså sedan andra världskriget. Beväpnade veklingar, som inte klarar verkliga strapatser, som inte fått den hårda och fostrande militära utbildning vi gamlingar fick.

Det hela blir knappast bättre av att vi i humanitetens namn tar emot unga flyktande män och pojkar från Mellanöstern vana vid att konflikter och ägande avgörs med skjut- eller andra vapen. Därmed inte sagt att vi skall sluta ta emot flyktingar. Men tänk om vi hade kunnat säga till dem som kommer att här i Sverige och i fredstid avgörs inga konflikter med vapen!


Springare skall naturligtvis ha all rätt att uttrycka sig så som han gör. Vi har yttrandefrihet i Sverige och vi får tycka vad vi vill. När jag ser på SVT Rapport att det har skjutits på öppen gata i Malmö, Göteborg eller Stor-Stockholm så misstänker jag starkt att skyttarna är bördiga från Mellanöstern eller Nordafrika, där de är vana vid att döda varandra vid konflikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar