Klicka på Khalid Albaihs bild
På ”nätet” finns en akademisk tvist om huruvida man kan tala
om islam som en ideologi, men som många akademiska tvister blir även den här i
vissa stycken fånig. Om man i stället talar om religiösa ideologier, så
protesterar kanske inte så många.
Utövare av religionen islam har flera namn: muhammedan,
muslim, muselman och sufist. Den senare en personlig andlig eller folklig
islam. Vidare finns det inom islam liksom inom andra religioner skillnader i
religionsuppfattningen mellan olika församlingar, ofta beroende av inställningen
hos församlingens imam.
Profeten Muhammed hade vid sin död titeln rasúl Alláh, ”Guds
sändebud”, Hans svärfar och efterträdare, Abu Bakr, antog titeln khalifa rasúl
Alláh vilket betyder ”Guds sändebuds ställföreträdare. Konklusion: Kalif står för
profeten Muhammeds nuvarande ställföreträdare. IS har utropat ett kalifat som
nu består av delar av Syrien och Irak. Ledare för IS och alltså kalif är Abu
Bakr al-Baghdadi. USA har lovat att spåra upp honom och döda honom, så som man
tidigare behandlat andra terroristledare. Jag vet ingen stat som erkänt
kalifatet.
En kalif är både andlig och världslig ledare för sitt
kalifat inom sunnitisk islam. Även titeln sultan förekommer med betydelsen
världslig och religiös auktoritet liknande kalif. I det Osmanska riket härskade
en sultan med hjälp av en storvesir och divanen, en regering bestående av
Vesirer. Idag finns två sultanat, Brunei och Oman.
Mina läsare skall vara medvetna om att jag här inte väger
mina ord på guldvåg. (Det är något jag sällan gör.) Ämnet är så smetigt att det
lämnar alla möjliga avtryck och här följer alltså mina stundens avtryck.
Vi har politisk kristendom t.ex. Kristdemokraterna, som i
Europa är ett starkt parti. Tysklands kansler sedan länge, Angela Merkel, är
t.ex. kristdemokrat. Sverige, liksom en rad länder har också kristdemokratiska
partier, för vilka politiken har en kristen grund. I USA har vi den
gammalkristna politiska Tea partyrörelsen. Det var den som såg till att Ted
Cruz blev senator och nu kan stollen konkurrera i republikanernas nominering
till presidentkandidat. En galning.
I USA utmärker sig den relativt mäktiga yttersta kristna
högern som djupt troende att Gud skapade Jorden för icke mer än 10 000 år
sedan, att människor och alla djur, tigrar, lejon, alla ormar och dinosaurier
från början levde på jorden i största frid och endräkt. Detta tills en orm
lurade Eva att bita i det av Gud förbjudna äpplet.
Islam ligger till grund för olika starkt uttalad islamism,
som alltså är en religiös/ideologisk politisk riktning. Så som islamismen
utvecklats under det senaste seklet, kan man direkt översätta islamism med
vidrigast möjliga terrorism.
Islamister menar att alla icke rättrogna, icke sunnimuslimer
kan saklöst dödas, även barn. Så gott som dagligen har vi nu en tid hört eller
läst om islamistdåd med dussintals, ja hundratals dödsoffer och många
hundratals illa skadade alla kategorier. IS i Syrien och Irak tror sig skapa
politisk respekt genom att på nätet visa hur man skär halsen av sina fångar.
Islamister är förutom muslimer terrorister, men det stora
flertalet muslimer är inte islamister och inte heller är de terrorister.
2010 inleddes den Arabiska
våren i Tunisien och spred sig över en rad muslimska stater i Nordafrika
och Mellanöstern. Det hela började som 80-talisternas stora demonstrationer med
krav på bland annat regeringsavgångar, regimbyten och demokratiska reformer.
Proteströrelsen i den arabiska världen ville förändra styrelsesättet och
förbättra människorätten.
Teckningen här är utförd av Khalid Albaih. Hans och andras
teckningar blev 2011 väggmålningar och posters i Tunis, Kairo och Beirut.
Hoppet om en positiv förändring var stort, men idag, när mer än fem år har gått
är hoppet inte alls stort.
Den Arabiska våren tändes av den unge arbetslöse akademikern
Muhammed Bouazizi, då han tände eld på sig själv som protest mot att polisen
beslagtagit den grönsaksvagn som var hans försörjning i väntan på annat arbete.
Bara i Tunisien resulterade demonstrationerna i en positiv utveckling mot ett
visst mått av demokrati. Enligt Demokratiindex
en demokrati med anmärkning 2014.
Flera stater i Mellanöstern hade tidigare haft en utveckling
mot mer västerländska seder. Exempelvis hade man i städer som Teheran, Kairo,
Beirut och Bagdad kunnat se västerländskt klädda kvinnor. Vi såg en tydlig
sekulär utveckling i flera islamiska stater. Den utvecklingen har nu på många
håll inte bara tvärstoppat, utan också gått åt andra hållet.
Utvecklingen tog en rent revolutionär riktning och det
muslimska prästerskapet blandade sig i det hela. I Syrien utbröt ett rent
revolutionskrig mellan regeringsstyrkor och diverse mer eller mindre islamiska
grupper, klaner och regioner. De senare strider i vissa fall även mot varandra.
Krigen har orsakat den massiva strömmen av flyktingar från muslimska länder
till Europa, en ström som Europa nu försöker stoppa upp.
Man kan inte på utanskriften se om en muslim också är
islamist och det har blivit ett dilemma.
Efter 11 septemberdådet i USA blev misstänksamheten mot muslimer stor
inte bara i USA, utan också i Europa. Min äldsta sonson har ett utseende som
gör att man i passkontroller vid flygplatser lätt misstänker honom för att
komma från Mellanöstern. Ett par gånger har han, om jag minns rätt, blivit så
försenad i passkontroller i USA att han missat sitt ordinarie flyg.
Europa har fått bekymmer, stora bekymmer. Vi vill bereda
asyl för flyktingar, men hur skiljer man ut muslimer som också är islamister?
Dessa vill vi ju utesluta ur vår gemenskap. Vi vet också att en del unga
ickereligiösa muslimer, som tagits emot i Sverige efter en tid radikaliserats
och rest till Mellanöstern för att ansluta sig till IS.
Häromdagen läste jag att Sverige tillsammans med Belgien är
de två europeiska länder som per capita levererat största antalet stridande
till IS. Det är väldigt illa, men vi har lagstiftat för att få ett slut på
detta. Frågan är om straffen blivit tillräckliga? En del av straffet skall
självfallet vara utvisning, men så är antagligen inte fallet.
Det här är allvarligt. Trots detta säger forskare knutna
till Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet − ett nationellt
resurscentrum mot våldsbejakande ideologier instiftat på uppdrag av regeringen
− nyligen att vi bör problematisera debatten om terrorism, som de menar saknar
fokus på rasifiering och socialt arbete. Rasifiering kan du ersätta med rasism
och socialt arbete med förståelse. Fjalliga forskare, säger jag.
När det rödgrönrosa styret i Stockholm presenterade sin
strategi mot våldsbejakande extremism föreslogs att återvändande IS-krigare ska
assisteras med skattefinansierade ”inkluderande insatser”, försörjning, jobb,
vård och bostad. Man framhöll att understödet bör inrymma ett genusperspektiv
för att säkerställa allas ”behov”. Politiker är inte mindre fjalliga. Jag antar
att jag inte behöver förklara.
Finns det då något direkt samband mellan terrorism,
fattigdom och social exkludering? Svaret är nej! Det finns många exempel på att
så inte är fallet. Vi tar ett exempel, ett av de allra värsta:
Nästan alla som deltog i 11 septemberattentaten i USA kom
från välbeställda familjer i Saudiarabien. Således ett land där medborgarnas
sociala förmåner hör till de mest förmånliga i världen.
Det behövs ett principiellt kraftfullt bemötande av den
värdegrund som är den internationella terrorismens fundament. Åtgärder som
försvåras genom oförmåga att erkänna och bemöta terrorismens religiösa
ideologiska grund.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar