söndag 13 januari 2013

Söderhamn är tyvärr bortom hjälp


Alla lokaltidningar har en insändarsida och det är bra. Man bör emellertid ha en god portion humor för att kunna uppskatta det bisarra i vad som där ofta skrivs även av människor med gymnasieutbildning och högskolebehörighet.

Jag skulle kasta förra lördagens Kurir. Den låg där med insändarsidan utåt och jag läste ”Våga vägra vara gnällig.” Insändaren börjar med att bygget av en stor arena säkert skulle kunna vara en del i något som skapar befolkningsökning. Sedan påstås den största bristen hos Söderhamnsborna vara gnälligheten. Kunde vi bara leva upp till rubriken, prata varmt och positivt om Hälsingland och i synnerhet om Söderhamn så kommer det att skapa nyfikenhet och eventuellt inflyttning.

Om Hälsingland och hälsingarna pratar och skriver jag gärna och positivt, men hur skulle jag kunna tala varmt om Söderhamn med dess kommunledning? Det vore bedrägligt beteende. Jag vill absolut inte lura någon att flytta till ett Söderhamn under avveckling.

Insändaren slutar med en slutsats: ”Varför engagerar inte man sig i politiken i stället för att gnälla på politikerna i tidningen alternativt bygger en arena själv och hyr ut till kommunen?” Här kan man välja mellan skratt, gråt eller både och. Jag skrattar men gråter inombords.

Jag, och många andra Söderhamnare är för gammal för att åter engagera mig som politiker, men inte för att skriva vad jag tycker om dem. Jag är säker på att ingen bank i världen eller penningmagnat med förståndet i behåll satsar vad arenabygget och dess drift skulle kosta. Kanske gör våra politiker det?

Till vår f.d. och troligen alltför skickliga stadsarkitekt skall de nu av skattemedel och utan gentjänst betala 17 månadslöner. Det lär väl negativt påverka t.ex. vår äldreomsorg, men är kanske inget som bekymrar hennes f.d. chef?

En annan insändare i samma nr av Kuriren har rubriken ”Söderhamn har det SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) efterlyser”. Därefter redogörs för vad SKL efterlyser, men som Söderhamn saknar. Insändaren slutar med: ”Framtidskommissionens utredning bör läsas och betänkas av alla intresserade. Jag kanske återkommer om Framtidskommissionens utredning, som behandlar frågan om varför stor företagsnedläggning inte kompenseras lika lätt i Söderhamn som i Gislaved?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar