söndag 1 juli 2012

Gamla bilder

Om du klickar på bilderna förstoras de.
Jag är riktigt illa ute. Jag har ett par böcker på väg från SMB, men de kommer inte förrän på måndag. Jag känner inte för att leta fram något från egna bokhyllor. Mycket annat väntar på att bli gjort. Sådant som jag numera har svårt för att göra. Jag håller på att reparera en säng och gör lite då och då, med långa vilopauser, då jag saknar de böcker jag väntar.

För att få tiden att gå utan att anstränga mig lägger jag alltså in lite gamla bilder, som jag kortfattat kan kommentera.

Först har vi min mor och far, dåvarande sergeanten och hans hustru 1920. Jag skulle inte dock anlända förrän 7 år senare. Sedan har vi en bild av mig själv, också till häst år 1944 och alltså 17 år gammal. Så har vi ett par bilder från en vintermanöver i Norrbotten 1947. Först en där vi förflyttar oss genom skog efter ett ingenjörsförband, som snabbt bygger en milslång vinterväg åt oss rakt igenom skogen. Jag blev imponerad när jag såg vad de gjorde med sina maskiner. De, röjde vägen i lugn marschtakt kan man säga.

Så har vi en bild på en signalpatrull. I pulkan, som två man drar, finns en 10 watts radiostation, där sändarutrustningen strömförsörjs med en handdriven generator. De här bilderna är från en tid när vi svenskar var helt inställda på att försvara oss mot vem det vara månde. Stora penninginsamlingar fanns då som nu, men de gällde set svenska försvaret och de som hade råd köpte försvarsobligationer.

Scouting var oerhört populärt, men så snart skolungdomar fyllt 14 år slutade de med detta och gick över till ungdomslandstormen eller unglottorna. En del storvuxna lyckades ibland flytta över redan som 13-åringar, vilket förståss var mot bestämmelserna. Själv deltog jag, liksom mina skolkamrater, och 14 år gammal, i förbandets (I 51) vinterutbildning i Ånn under mitt påsklov. Barnsoldater? Jodå, det tyckte man i Sverige var OK för kort tid sedan, när det brann i knutarna och det förekom inget gnäll över att försvaret kostade pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar