lördag 27 mars 2010

Provokatören

Min nu ettåriga blogg har i snitt haft uppemot 18 besökare per dygn. Det är inte så många, men jag gör ju inte heller något för att popularisera den. Snarare gör jag tvärt om. Jag provocerar. Jag kan vara ganska elak och då vanligen i hopp om att jag lyckas reta upp några. Vanligen sker detta nog mest i hopp om att få en ilsken eller i bästa fall instämmande kommentar. Men ”Icke sa Nicke” med få undantag och ändå kan man kommentera anonymt, vilket jag naturligtvis inte gillar.

I gamla Sweden kan man numera ”ta studenten” utan att egentligen kunna läsa, skriva och räkna. Den som inte ”var fena” på det fick för 50 år sedan smyga hem examensdagen via skolans bakdörr för att eventuellt komma igen senare.

Inget av detta är bra och högskolorna har numera många ”studiosus”, som tyvärr egentligen saknar förutsättningar för högre studier. Ja, jag vet att man inte får säga så! Jag vet också att dataspelande och annat kan sabotera resultaten i skolan för alla elever. Hur är det med Facebook, Twitter och sådant? De lär ju användas på arbetstid?

Jag halkar lätt på sidan, när jag skriver och svensk flumskola är ofta diket där jag hamnar.

Jag återgår till det här med kommentarer. Till mitt senaste stora inlägg om pensionärers situation hade jag en bild, ett diagram, ett lättbegripligt sådant. Tidsaxeln sträckte sig dock inte längre än till år 2006, medan en väsentlig del av texten handlade om den för äldre pensionärer ännu mer katastrofala tiden därefter.

Ett par kommentarer har jag fått på bilden (diagrammet). Texten, som jag lade ut fem dagar senare, med bilden åter igen, undrar jag om någon ens orkat ögna igenom. Det blir ju betydligt mer än en och en halv rad (tre korta rader). 14 A4-sidor á ca 40 rader ≈ 560 rader. Det kan nog numera bara läsas av äldre pensionärer och de håller till del på att lära sig det här med Internet. Så är det kanske? Dessutom kan det vara lite bökigt att lägga in kommentarer om man inte gjort det tidigare, alldeles särskilt genomtänkta.

Så här är det nog:
Bilder? – Ja- Titta på alla.
Text? – Ja- Max 1 ½ rad? – Ja- Läs och kommentera ev.
– Nej- Gå vidare!

Nu har jag just på text-TV sett att 5 miljarder i vårpropositionen föreslås gå till skattesänkning för pensionärer fr.o.m. 2011. Men Maud Olofsson lär ha sagt att det i första hand skall gå till kvinnor? Det är inte helt lätt att förstå? Samtidigt inför man det 4:e jobbskatteavdraget så att pensionärer får fortsätta att betala avsevärt högre skatt än löntagare.
Men varför betalar inte riksdagsledamöter lika hög skatt som pensionärer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar