Rubriken här har jag hämtat från Under strecket i SvD 22/9. Artikeln där är skriven av Nina Burton
essäist och poet, aktuell med boken ”Gutenberggalaxens nova”. En berättelse om
Erasmus av Rotterdam, humanismen och 1500-talets medierevolution”.
Strecketartikeln är så bra att jag skulle kunna ha skrivit den själv.
”Jag är nästan den enda på bussen som tar upp en bok”,
skriver hon. ”De andra skrollar text och bilder i sina mobiltelefoner.” Är
Facebook kanske den nya tidens bok och vad skiljer den i så fall från
traditionella böcker? Hon tar en sväng genom bokens historia, som jag gör kort.
Tryckpressens största fördel ansågs vara ekonomisk eftersom kopister, som
handskrev böcker hade blivit dyra.
Men boktryckets följder blev inte bara billigare kopior.
Böcker kunde tusenfaldigas för en bred anonym publik och det föddes en litterär
offentlighet. Högläsning kunde ersättas av en tyst läsning, som gav utrymme åt
egna reflektioner i de fall några sådana kunde presteras.
Boktrycket fick stor betydelse för tankemönster och sociala
strukturer. Detta belyser Marshall McLuhan i Gutenberggalaxen, en bok från 1962, där han spådde att boktryckets
tid skulle ersättas av en elektronisk tidsålder som kunde förmedla nyheter i
realtid. Genom det skulle texten präglas av ett ständigt nu där konsumenter
kunde bli producenter.
Jag tycker inte den spådomen 1962 är så märkvärdig. I mitt
jobb använde vi oss då av flygvapnets stordator i Arboga och spekulerade en del
över framtiden. Vi såg radiorören ersättas av transistorer, trådminnena minska
i storlek och försvinna liksom trådspelare ersättas av bandspelare, som snabbt
minskade i storlek. Flygvapnets krav på oss i förvaltningen var att centralt
kunna leda strid i realtid o.s.v.
Ett av McLuhans slagord var ”the medium is the message”. Det
elektroniska mediet skulle till exempel forma innehållet på ett annat sätt än
boktrycket. För att beskriva det så införde han uttrycket ”att surfa” och surfar
är just vad de flesta facebookarna och twittrarna gör.
De glider snabbt fram på ytan av informationen eller strax
däröver, vilket ibland gör sysselsättningen meningslös. Vanligt enkelt skvaller
hinner fästa i medvetandet, men sådant som kräver lite eftertanke rusar förbi
utan att registreras och människorna fördummas, lär sig inget alls.
Är det befogad rädsla för att prestera stavfel eller att man
saknar förmåga att formulera eventuella tankar i skrift som gör att man
istället bara klickar på gillaknappen, skickar emojis eller gifar?
Jag har nyligen sett att emojis egentligen bör användas med
stor försiktighet. Frukterna till exempel lär ha olika sexuella betydelser.
Bajshögen kan betyda ”skit i det” eller rätt och slätt ”skithög”, men den kan
också vara en portion glass, vad nu det kan betyda? I SvD har jag sett, att
apan som håller för ögonen i dejtingkretsar betyder ”Du är så het att jag inte
kan titta. Vill du ligga?”. Nåja, jag skulle nog riskfritt kunna använda den,
jag skulle vilja se den som misstänker att jag sysslar med dejting.
Jag kan förstå att det ibland kan vara skönt att bara visa
sitt stöd med emojin ”tummen upp”, men det finns flera hundra emojis och många
förstår jag inte ens vad de föreställer eller symboliserar.
Det finns naturligtvis ord som lätt kan uppfattas i
strömmande text, men är texten intressant så kräver den ofta eftertanke och
passar bäst på en boksida. Man kan behöva tid för att urskilja ordens och
meningarnas valörer och tonfall, ta hand om uppdykande associationer. Fundera
en stund för att förstå.
Seriösa undersökningar har visat att många unga saknar det
grundläggande ordförråd som krävs för att förstå allt i en nyhetssändning.
Snabbhetens avigsida verkar vara en krympande ordförståelse och en stigande
otålighet inför längre texter. Microsoft, vilket är märkligt, har låtit göra en
undersökning om den tid vi i genomsnitt under mobilrevolutionen i början av
2000-talet lyckas fokusera utan att distraheras av något. Den tiden är sjunkande och i början kunde vi
fokusera i tolv sekunder. Idag är snittiden 8 sekunder. Guldfiskar, ser jag kan
fokusera i nio sekunder.
Det verkar alltså som om vår ständiga uppkoppling har
försämrat vår förmåga att begrunda något på djupet. Ett kanadensiskt forskarlag
har funnit att texten på en skärm engagerar hjärnan mindre än den i en bok. De
har nämligen funnit större aktivitet i hjässloben vid läsning på papper än på
skärm.
Man blir tydligen mer linjärt inriktad då man följer raderna
i en bok¸ samtidigt som man lättare kan gå tillbaka i den för att förstå något
komplext. Blickens orientering på sidan och handens bläddrande ger också minnet
en rumslig dimension.
McLuhan skilde också mellan medier som kan konsumeras
passivt och medier som kräver mer av mottagarna. En av boktryckets följder var
till exempel att det tränade tankeförmågan mer än högläsning.
Naturligtvis finns det texter som lätt kan uppfattas i
strömmande medier, och andra som kräver mer eftertanke och därför passar bättre
på en boksida Man kan till exempel behöva tid för att urskilja ordens valörer
och tonfall, symbolik och associationer, melodi och rytm, kort sagt sådana
hjälpmedel som utmärkt skönlitteratur i tusentals år. Sådant är faktiskt
tidsspannet för litteratur.
Unesco har faktiskt varnat för en historisk minnesförlust
utan motstycke om tryckta ord skulle ersättas av strömmande. Pappersböcker kan
läsas efter flera hundra år. En DVD-skiva håller kanske sin information i ett
par decennier och datorns alla magnetiska minnen avmagnetiseras väl sakta men
säkert med tiden antar jag. Tekniken ersätts också av ny teknik.
Men ska man dra några slutsatser av det jag skrivit här så
är det kanske inte så illa. En hel del människor läser ju tydligen fortfarande
böcker, förkovrar sig bestående. Konsumtionen av såväl böcker som papper ökar
nämligen. 85 miljoner böcker trycks årligen, upplagorna minskar i storlek, men
titlarna tror jag blir fler år för år. Strömmande media konkurrerar i alla fall
med bokläsning det är klart
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar