Söderhamn
är tyvärr en stad som backar in i framtiden. Man ser det naturligtvis extra
tydligt som inflyttad och kommande från en kommun som kör med full fart framåt
uppåt. Naturligtvis gäller det att i media följa vad som händer och inte händer
i såväl kommunen som riket för att kunna se och jämföra.
Det
ena företaget efter det andra i Söderhamn lägger ned sin verksamhet eller går i
konkurs. Småningom blir en företagare i branschen kvar och klarar sig en tid
utan konkurrens. Småningom upptäcker kunderna att priserna gått upp då
konkurrens saknas och servicen blir allt sämre. Då sätter sig den bilburne i bilen och kör
till Hudiksvall, Bollnäs eller Gävle för att hitta specialaffären (urmakaren, vvs
butiken, eller vad det kan vara). Jag har själv gjort så mer än en gång då Söderhamnsföretag
både tagit hutlöst betalt och gjort ett dåligt jobb. Ja, det finns justa
företag i Söderhamn, men de andra blir tydliga då avståndet till konkurrenter
ökar.
En
tydlig bild av hur illa det är ställt i kommunen får man vanligen varje dag om
man förstår vad som egentligen står uttryckt i ortstidningen. Häromdagen
refererades ett möte i kommunfullmäktige.
Ledamöterna
i kommunfullmäktige kan genom att lämna in en motion ta initiativ till ett
ärende som kommunfullmäktige har att besluta om efter ärendets beredning. Regeln
är att beredningen skall utföras så att kommunfullmäktige kan fatta beslut i
ärendet inom ett år. Visar sig beredningen behöva ytterligare tid skall
arbetsläget för beredningen redovisas efter ett år.
Det
är enkla regler som tjänstemän och politiker i kommunens förvaltning och
nämnder har att följa och också följer i andra kommuner. Jag kommer från en
kommun där man har ordningen att en gång per år särskilt följa upp arbetsläget
för beredningen av inlämnade motioner. Till detta har i många kommuner, även
Söderhamn, adderats möjligheten för vanliga medborgare att på motsvarande
villkor inlämna medborgarförslag.
När
man så i nämnder och förvaltning äntligen tar tag i dessa motioner, för
redovisning i fullmäktigeförsamlingen, så visar det sig att man har 58 motioner
och medborgarförslag som legat mer än ett år och att fullmäktige föreslås
förpassa 32 av dem till papperskorgen!
Man
förklarar också att alla motionärer och förslagsställare välkomnas att inlämna
samma motion/förslag en gång till. Samtidigt kan man konstatera att vissa
motioner tydligen legat i någons skrivbordslåda sedan år 2011 och alltså redan
kan ha legat utan åtgärd i 5 hela år.
Söderhamns
kommunförvaltning är ju känd för sina många chefer, kanske har det inte funnits
några vanliga tjänstemän att lotta arbetena på och då blir väl inget gjort?
Vi
vet ju också sedan tidigare att en del tjänstemän och kotterier av sådana inte
sällan styr och ställer som de själva vill, att detta ibland går ut över
kolleger, som avskedas eller söker sig till trevligare och bättre jobb.
Den
politiska oppositionen i Söderhamn är mjäkig och hörs knappt av då majoriteten
fullständigt misslyckas med sina ”affärer” eller uppdrag.
Oppositionsrådet säger sig förstå att
många som lämnat förslag som nu skall behandlas som om de inte funnits är
besvikna. Miljöpartiet har två motioner som nu bara tas bort. Kommunen klarar
helt enkelt inte sin uppgift och bryter mot kommunallagen.
Det verkar som om kommunförvaltningen
behöver en chef som kan få
förvaltningarna att fungera, Nämnderna är som de är i tre år till och där finns
nog inget hopp om bättring.
Miljöpartisten Karin Solum sade under
debatten i fullmäktige: ”Jag trodde att när en motion fått okey så skulle den
verkställas, likaså medborgarförslag. Jag tror att det kan späda på
politikerföraktet”, Jag för min del tror inte hon behöver särskilt oroa sig för
detta. Det kan inte sjunka så mycket lägre då det nått botten.
Det låter helt makalöst. Tänk om man försökte driva ett privatägt företag på det sättet, ja det säger sig självt hur det skulle gå. Jag tror du är helt inne på rätt spår. En chef med erfarenhet av att leda projekt och lite sunda idéer gällande organisationen verkar onekligen behövas. Men det låter på din beskrivning som att sådanna människor motarbetas eller helt enkelt söker sig till andra platser där deras kompetens och erfarenheter kommer till sin rätta.
SvaraRaderaHelt rätt uppfattat Tomas. Jag kommer att skriva mer om eländet som jag ser så tydligt, eftersom jag kommer från en kommun som fungerar bra på både tjänstemanna- och politikerplanet.
RaderaGW Persson kommenterade "fallet Tomas Quick" med att, fritt tolkat, processens häpnadsväckande goddag yxskaft förutsatte att en samling framstående nötter sammanstrålade vilka astrade/medgav såväl process som utfall.
SvaraRaderaKan det vara så att något liknande råder inom delar av kommunens verksamhet men till skillnad från fallet Tomas Quick så har varken inblandade spelare eller omfattningen av deras förehavanden kommit till medborgarnas kännedom?
Man får hoppas på en oförskräckt visselblåsare men inblandat humankapital är gissningsvis för bristfälligt för att något dito ska komma till stånd. Vår trötta lokalblaska tycks vara närmast oförmögen att komma fram med något av värde i det avseendet.
Då är det bättre bevakning annorstädes vad gäller Ljusdals kommuns chefsturbulens under 2015. Fast kommunchefen behandlas tyvärr med silkesvantar. Alla inser ju att det är han och en handfull politiker som ligger bakom sakernas tillstånd. Men att undersöka det ordentligt tycks tyvärr bära emot.