lördag 31 oktober 2015

Söderhamn klarar inte uppgifterna


Söderhamn är tyvärr en stad som backar in i framtiden. Man ser det naturligtvis extra tydligt som inflyttad och kommande från en kommun som kör med full fart framåt uppåt. Naturligtvis gäller det att i media följa vad som händer och inte händer i såväl kommunen som riket för att kunna se och jämföra.

Det ena företaget efter det andra i Söderhamn lägger ned sin verksamhet eller går i konkurs. Småningom blir en företagare i branschen kvar och klarar sig en tid utan konkurrens. Småningom upptäcker kunderna att priserna gått upp då konkurrens saknas och servicen blir allt sämre.  Då sätter sig den bilburne i bilen och kör till Hudiksvall, Bollnäs eller Gävle för att hitta specialaffären (urmakaren, vvs butiken, eller vad det kan vara). Jag har själv gjort så mer än en gång då Söderhamnsföretag både tagit hutlöst betalt och gjort ett dåligt jobb. Ja, det finns justa företag i Söderhamn, men de andra blir tydliga då avståndet till konkurrenter ökar.

En tydlig bild av hur illa det är ställt i kommunen får man vanligen varje dag om man förstår vad som egentligen står uttryckt i ortstidningen. Häromdagen refererades ett möte i kommunfullmäktige.

Ledamöterna i kommunfullmäktige kan genom att lämna in en motion ta initiativ till ett ärende som kommunfullmäktige har att besluta om efter ärendets beredning. Regeln är att beredningen skall utföras så att kommunfullmäktige kan fatta beslut i ärendet inom ett år. Visar sig beredningen behöva ytterligare tid skall arbetsläget för beredningen redovisas efter ett år.

Det är enkla regler som tjänstemän och politiker i kommunens förvaltning och nämnder har att följa och också följer i andra kommuner. Jag kommer från en kommun där man har ordningen att en gång per år särskilt följa upp arbetsläget för beredningen av inlämnade motioner. Till detta har i många kommuner, även Söderhamn, adderats möjligheten för vanliga medborgare att på motsvarande villkor inlämna medborgarförslag.

När man så i nämnder och förvaltning äntligen tar tag i dessa motioner, för redovisning i fullmäktigeförsamlingen, så visar det sig att man har 58 motioner och medborgarförslag som legat mer än ett år och att fullmäktige föreslås förpassa 32 av dem till papperskorgen!

Man förklarar också att alla motionärer och förslagsställare välkomnas att inlämna samma motion/förslag en gång till. Samtidigt kan man konstatera att vissa motioner tydligen legat i någons skrivbordslåda sedan år 2011 och alltså redan kan ha legat utan åtgärd i 5 hela år.

Söderhamns kommunförvaltning är ju känd för sina många chefer, kanske har det inte funnits några vanliga tjänstemän att lotta arbetena på och då blir väl inget gjort?

Vi vet ju också sedan tidigare att en del tjänstemän och kotterier av sådana inte sällan styr och ställer som de själva vill, att detta ibland går ut över kolleger, som avskedas eller söker sig till trevligare och bättre jobb.
Den politiska oppositionen i Söderhamn är mjäkig och hörs knappt av då majoriteten fullständigt misslyckas med sina ”affärer” eller uppdrag.

Oppositionsrådet säger sig förstå att många som lämnat förslag som nu skall behandlas som om de inte funnits är besvikna. Miljöpartiet har två motioner som nu bara tas bort. Kommunen klarar helt enkelt inte sin uppgift och bryter mot kommunallagen.

Det verkar som om kommunförvaltningen behöver en chef som kan få förvaltningarna att fungera, Nämnderna är som de är i tre år till och där finns nog inget hopp om bättring.

Miljöpartisten Karin Solum sade under debatten i fullmäktige: ”Jag trodde att när en motion fått okey så skulle den verkställas, likaså medborgarförslag. Jag tror att det kan späda på politikerföraktet”, Jag för min del tror inte hon behöver särskilt oroa sig för detta. Det kan inte sjunka så mycket lägre då det nått botten.



3 kommentarer:

  1. Det låter helt makalöst. Tänk om man försökte driva ett privatägt företag på det sättet, ja det säger sig självt hur det skulle gå. Jag tror du är helt inne på rätt spår. En chef med erfarenhet av att leda projekt och lite sunda idéer gällande organisationen verkar onekligen behövas. Men det låter på din beskrivning som att sådanna människor motarbetas eller helt enkelt söker sig till andra platser där deras kompetens och erfarenheter kommer till sin rätta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt uppfattat Tomas. Jag kommer att skriva mer om eländet som jag ser så tydligt, eftersom jag kommer från en kommun som fungerar bra på både tjänstemanna- och politikerplanet.

      Radera
  2. GW Persson kommenterade "fallet Tomas Quick" med att, fritt tolkat, processens häpnadsväckande goddag yxskaft förutsatte att en samling framstående nötter sammanstrålade vilka astrade/medgav såväl process som utfall.

    Kan det vara så att något liknande råder inom delar av kommunens verksamhet men till skillnad från fallet Tomas Quick så har varken inblandade spelare eller omfattningen av deras förehavanden kommit till medborgarnas kännedom?

    Man får hoppas på en oförskräckt visselblåsare men inblandat humankapital är gissningsvis för bristfälligt för att något dito ska komma till stånd. Vår trötta lokalblaska tycks vara närmast oförmögen att komma fram med något av värde i det avseendet.

    Då är det bättre bevakning annorstädes vad gäller Ljusdals kommuns chefsturbulens under 2015. Fast kommunchefen behandlas tyvärr med silkesvantar. Alla inser ju att det är han och en handfull politiker som ligger bakom sakernas tillstånd. Men att undersöka det ordentligt tycks tyvärr bära emot.

    SvaraRadera