onsdag 8 januari 2014

Söderhamn och Gävleborg sämst

Som vanligt blir texten ovan läsbar om du klickar på den.

I lördags hittade jag artikeln ovan på sista sidan i Söderhamns-Kuriren. Socialstyrelsen har synat vården. Artikeln är mycket upplysande om läsförståelsen är tillräcklig, men det är den inte enligt en artikel i SvD den 8 jan.. En fjärdedel av svenskarna har dålig läsförståelse. Jag brukar sedan några decennier kalla dessa yngre svenskar för funktionella analfabeter. (Samma dag läste jag en artikel i SvD undertecknad av fem yngre akademiker, som tydligen inte förstått skillnaden mellan ord som vi och oss.)

Vad jag saknar i artikeln på bilden ovan är en mängd följdfrågor tidningen borde ställa till politikerna i Söderhamns kommun och i Gävleborgs landsting nämligen: Hur kommer detta sig? Såväl landstinget som kommunen anser sig ju ha råd att t.ex. göra dåliga affärer genom att bygga olönsamma stora och dyra vindkraftverk.

”Att det skall finnas läkare tillgängliga för våra äldreboenden är något som vi verkligen prioriterar”, säger Börje Svensson, chefsläkare för primärvården i länet. Ja, självklart, men varför frågar man chefsläkaren i primärvården och de flesta äldre bor väl kvar in i det allra sista i sina gamla lägenheter?

Söderhamns kommun har som tvingande uppgift att ordna en god äldreomsorg åt gamla och sjuka medan landstinget svarar för dessa patienter till dess de är färdigbehandlade. Landstinget nästan halverade antalet vårdplatser för äldre år 2007 och nu är antalet läkare per äldre bara hälften så många som i undersökningens övriga län.

För några år sedan hade Söderhamn ett alldeles utmärkt sjukhus. Akutavdelningen var landets nyaste och modernaste. Då tyckte våra duktiga landstingspolitiker att det var dags att lägga ned sjukhuset och i stället bygga ett nytt i Bollnäs.

På sjukhuset i Bollnäs hamnade jag för två år sedan med allvarlig hjärtsvikt. Min husläkare ansåg att det var bråttom att få mig till sjukhuset i Bollnäs. Det har jag beskrivit i ett inlägg här den 28 dec. 2011. Jag fick vänta 8 (åtta) timmar i receptionen innan jag träffade en sköterska och sedan ligga i intensivvårdsavdelningens korridor med tre andra patienter några dagar (det hade nyss legat 4 patienter i korridoren berättade en sköterska).

Äldresjukvård och äldreomsorgen i större delen av det här länet är en katastrof har jag förstått. Detta insåg jag fullt klart ganska snart efter det att vi för snart 10 år sedan flyttat till Söderhamn. Jag nämnde det för en av stadens ”stora” moderatpolitiker (jag var fortfarande medlem i Moderaterna då).

Han verkade inte tro mig då jag jämförde med äldreomsorgen i Storstockholm. Jag gjorde frågan kort genom att bara säga att Storstockholm är nedlusat med privatkliniker med kort väntetid. Sedan dess har vår gamla kommun, Haninge, utnämnts till Sveriges äldrevänligaste kommun av SPF. Men de stackars Söderhamnarna verkar inte bry sig!

Jag fattar inte varför texten blir centrerad när jag markerat vänsterställ överallt där jag kan. Hjälp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar