lördag 14 januari 2012

Tre böcker

I mellandagarna ja det är ett tag sedan, sträckläste jag tre böcker jag haft på min önskelista till Jul. Det var Midvintermörker av Lars Wilderäng samt Spionen på FRA och Landsförrädaren av Anders Jallai. nu väntar jag på Jallais tredje bok i serien.
Alla tre håller spänningen vid liv rad från rad och är högintressanta romaner för alla med lite försvars- och säkerhetspolitiskt intresse.
När jag läst Jallais böcker tog jag faktiskt fram Enn Kokks Vitbok med underrubriken Militärens hemliga nätverk i arbetarrörelsen, som kom ut 2001 och läste om den. Enn Kokk är säkert en hedersman, men jag finner underrubriken något missvisande. Enn Kokks uppgift var lika mycket att skriva en vitbok om sossarnas hemliga nätverk hos och med militären. Båda hade ett stort intresse av att hålla reda på vad kommunisterna sysslade med och vilka de var. Under hela kalla-krigetepoken sågs kommunister som presumtiva landsförrädare. Läs gärna vitboken om du inte gjort det, den ger en riktig bild av kommunismen, som yngre svenskar tyvärr numera vanligen saknar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar