torsdag 2 juli 2009

Det här med bilder gör mig halvt vansinnig

















Jag vet ju ännu inte hur jag skall bära mig åt och det bär emot att börja leta i hjälpprogrammet, så vi får se hur det blir? Jag tycker bilderna verkar små, men hoppas det skall gå att förstora dem genom att klicka på dem. Det har jag lyckats med tidigare, men vet inte varför.

Idag har vi gjort en tur till Trollharen. Det är ett fiskeläge ett par mil söderut från Sandarne. Där finns fiskaren Flodberg, hos vilken man kan handla förstklassiga fiskprodukter. Men man kan också inmundiga Flodbergfamiljens fiskbuffé. En härlig måltid. Jag försäkrar! Det gjorde Birgit och jag i sällskap med dotter och dotterdotter idag.

De två övre bilderna är från Trollharens fiskeläge.

På nedre vänstra bilden ser vi en lite äldre distingerad herre. Det är vår son i Ohio, USA. Bilden visar hur vi ser honom när vi talar med honom på telefon utan egentlig samtalskostnad. Det är betydligt roligare att samtala när man kan göra det så att säga öga mot öga. Jag tar med bilden för att uppmana alla med dator och Internetanslutning, att omgående skaffa den Webbkamera som behövs.

Jag minns första gången jag såg bildtelefoni. Det var Siemens i Tyskland, som demonstrerade en experimentanläggning. Det behövdes en koaxialkabel eller bredbandig radiolänk och en massa förstärkarutrustning mellan apparaterna då för inte mer än ca 35 år sedan. Förbindelsen till vår "grabb" (förlåt citationtecknen) skulle nog ha kostat många miljoner att koppla upp. En mycket bra Webbkamera får man för några hundralappar.

Den fjärde bilden har jag just fått mig tillsänd från vännen Dag Hermansson, som tog den. Den visar en mysig kaffestund på vår veranda för ett år sedan. Det är vännen Ing-Marie Hermansson som sitter till höger. Nu får vi snart besök av dem igen och det är något att se fram emot.

Mitt nästa inlägg här har jag hållit på en tid med. Jag är visst uppe i 6 A4-sidor f.n. Jag vet inte hur jag skall kunna sluta skriva. Det handlar om svenskarnas bekymmer med kommunister under 2-a världskriget (WW2) och kalla kriget. Det var inga små bekymmer.

Ha det bra i värmen!


Posted by Picasa

1 kommentar:

  1. Jo det fungerar med att klicka på bilderna.
    Och vilken utveckling vi har fått vara med om då det gäller allt det tekniska.

    SvaraRadera