lördag 20 juli 2013

Söderhamn får lite beröm



Igår åkte Birgit och jag till restaurangen vid Stenö camping för att äta middag. En restaurang vi på sommaren har på bara 600 meters avstånd. Birgit valde Filé Mignon och jag valde Stekt Rödspätta. Ingen av oss hade anledning att ångra beslutet, det var mycket gott och med vällagade tillbehör. Jag kände mig faktiskt nästan som om det var Medelhavet jag såg från bordet. Jag tog ett glas vitt vin till och inte heller det ångrade jag. Man serverar också en del medelhavsrätter från Tunisien

Men nu kommer det. Hela campinganläggningen har starkt förändrats till det bättre, sedan kommunen upphävde det gamla avtalet med en arrendator till verksamheten. För ett par tre år sedan träffade vi gamla vänner som var ute och tittade på Sverige med husvagn. Vi blev inbjudna till dem, men såg då faktiskt anledning att skämmas över hur campingen såg ut och drevs..

Nu har kommunen rustat upp den, med mycket attraktivt för besökare och deras barn. Flera hus barnen kan klättra och leka i, bordtennisbord och välskött minigolfbana. Man kan hyra drakbåt, kanoter, kajaker, cykelbilar, cyklar och stugor. Välstädat är det överallt. Ledarledda lekar och verksamheter för barnen under en stor del av dagarna. Livemusik lördagskvällar och underhållning på tisdagskvällar. Du kan själv se en del av detta på Internet. Sök på Stenö havsbad & camping.

Äntligen något som kan dra turister förutom flygmuséet och världsarvet hälsingegården Erik Anders. Flygmuséet har en alldeles ny stor attraktion, som drar besökare även från andra länder, nämligen en fantastisk och unik flygsimulator där man flyger ett Viggenplan sittande i en viggencockpit. Efter 10 minuter tror man att man flyger, sa en flygare efter att ha provat. Vill du boka tid, så får du bereda dig på att vänta skulle jag tro. Muséet drivs av flygentusiaster och före detta anställda vid Söderhamnsflottiljen, F 15 och inte av kommunen. Hälsingegården, Erik Anders, drivs privat.

Mer beröm än så till kommunen blev det inte. Den senaste kommunala skandalen, som jag också tänkt behandla här (Söderhamns eget almbråk) tar vi i ett senare inlägg. Skandalerna i kommunledningen kommer så tätt att jag har svårt att hinna med. De sväller också ut medan de pågår, kanske huvudsakligen genom de underliga uttalanden, ”förklaringar” och undanflykter vi via media får från ansvariga tjänstemän och politiker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar