fredag 14 januari 2011

Försvaret

Först och främst vill jag önska alla en god fortsättning på det nya året 2011!

Själv tycker jag inte att det har börjat helt bra. Jag är inte längre helt lämpad för snöskottning, men måste nära nog dagligen syssla med just det. Snöslungan har jag provisoriskt reparerat. Något annat är inte att tänka på med nuvarande brist på sådana. Ljuddämparen skall hållas på plats av två grova bultar. Den ena visade sig vara avdragen då den monterades på fabrik för 6 – 7 år sedan. Därefter har den andra bulten sakta gängats upp då ljuddämparen börjat röra på sig varje gång slungan användes.

Nu är ljuddämparen på plats någotsånär med en skadad bult och i övrigt någorlunda fixerad med ståltråd. Lite väl högljudd är den dock fortfarande och jag har mer snö att oroa mig för.
Det här var lite som försvar för att jag inte flitigt jobbat med bloggen.

Förlusten av vårt gamla fina folkförsvar kan jag däremot inte försvara. Nåja, det gamla fina folkhemmet är ju ändå försvunnet sedan länge. Sverige är mångkulturellt och det är fult att tala om svensk kultur, svenska seder, svensk humor och att våra barn, barnbarn o.s.v. behöver ett svenskt försvar.

Jag bryr mig. Det gör tydligen en del äldre människor. Inte genom att i Facebook meddela 976 ”vänner” att man gillar någon för flertalet okänd väns status, vad jag gjorde klockan si eller så eller ideligen skicka alla någon sorts kedjebrev med välgångsönskningar av något slag.

Jag bryr mig t.ex. om det svenska invasionsförsvaret. Det försvann helt sista åren med sosseregering. Fel av mig förresten. Det fanns på papper, men bara där. Egentligen var det nog inte meningen att det skulle försvinna, men när politiker är inblandade och ska fatta besluten, föralldel även en del militärer, kan det gå hur som helst.

När ett av mina barnbarn gjorde värnpliktens grundutbildning på dåvarande F 16 i Uppsala 2001 så hemförlovades han veckovis några gånger. Orsaken angavs vara medelsbrist och var det nog också.

Jag kan ändå inte förstå hur Fredrik Reinfeldt småningom kunde utse en vapenvägrare till försvarsminister och hur regeringen tänkte när man 2010 lade propositionen om allmänna värnpliktens avskaffande.

Det svenska försvar, som idag inte finns, kostar oss nära nog precis lika mycket i SEK per år som då jag för 18 år sedan lämnade ett någorlunda modernt och kraftfullt försvar.
Jag ska fortsätta att skriva om detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar