söndag 24 januari 2010

Jag har just

Jag har just plöjt igenom Thomas Rathsacks Jägare bakom fiendens linjer. Ni vet den där boken som orsakade sådant rabalder i Danmark. Bl a tvingades den danske överbefälhavaren avgå. Boken kan varmt rekommenderas. Den avslöjar en hel del om vad som pågår i Irak och Afghanistan, med de nordiska länderna mer eller mindre inblandade.

Just nu har jag börjat läsa Richard Dawkins Så gick det till, bevisen för evolutionen. Att den boken kan rekommenderas behöver inte sägas. Däremot är det horribelt att den behöver skrivas, vilket är ett faktum. Men det finns ju människor som förnekar förintelsen, så varför inte den numera många gånger om bevisade evolutionsteorin. (Teori i betydelsen Hypotes som har bekräftats eller fastställts.)

Nu väntar jag på den beställda boken Inte bara Stasi av Birgitta Almgren: Relationer Sverige DDR 1949-1990, som säkert blir högintressant för mig.

Vad nytt i övrigt? Jo, det finns en förening Sveriges Öga och Öra. Föreningen ordnar bl a seminarier om t ex svensk säkerhetspolitik och är en sammanslutning av och för veteraner inom svensk säkerhetstjänst och svenskt försvar med historieintresse.

Vid ett seminarium i höstas på armémuseum talade bl a gamle ÖB, Bengt Gustafsson. Vid vårens kommande seminarier framträder t ex Birgitta Almgren, som skrivit ”Inte bara Stasi” och den amerikanske OSS-historikern överste Carl Gustav Finström, som tidigare tjänstgjort i Stockholm som arméattaché. Det är synd att jag numera bor så långt från Stockholm. Arrangemangen är öppna för icke medlemmar.

En titt i bloggosphären visar att diverse vänsterskribenter är klart oroade av detta historieintresserade och kunniga sällskap.

Ordförande är Gunnar Ekberg, ekberg2@telia.com och sekreterare Joakim von Braun, joakim.von_braun@bredband.net.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar