torsdag 4 juni 2009

Funderingar

På två och en halv vecka har jag inte hört av mig. Vart tog du vägen?
Själv har jag varit lat, haft ont i ryggen av att bära matkassar och lyfta 50-liters säckar med jord, klippa och gödsla gräsmattan med kombigödsel, som också tar bort maskrosorna. För många maskrosor skämmer såväl gräsmattan som riksdagen. Jag har grävt upp två buskar som inte trivts hos mig och i förhoppning om bättre trivsel planterat två nya. Det var ursäkt nr 1.

Ursäkt nr 2:
När jag fram på förmiddagen vaknar och hjärnan släpper upp frikopplingen, första växeln läggs i och tidningsläsningen med alla associationer, frukost och kaffe sätter igång, skriver jag i tankarna fantastiska saker som skrivna här skulle kunnat ge mig en stor läsekrets. Några timmar senare, när hjärnan växlat upp, har den ökande farten kört ifrån allt det fantastiska. Kört ifrån läsekretsen också. Jag beklagar! Allt var ju så enormt intelligent och lärorikt.

Ursäkt nr 3:
Jag har läst fyra böcker för andra gången. Förre ÖB, Bengt Gustafssons Det sovjetiska hotet mot Sverige under det kalla kriget, Dragan Jovius Sovjethotet mot Norden, John Keegans Att känna fienden (om militärt underrättelseväsen) och Försvarets Fasta Radiolänknät, Försvarets Telenät, med Göran Kihlström som redaktör och där jag själv bidrog med en liten snutt.
Nu får det vara nog med ursäkter.

Varför skriver jag och andra bloggar? Min egen slutsats är att det handlar om en blandning av att vilja synas, skicka egna beskrivningar och tankar ut i världen och få respons. Det senare är viktigt.

Vågar jag alltid skriva vad jag verkligen tycker? Ibland kan man nog lägga ut ett minfält utan att man är medveten om det. Min chef för länge sedan, Hans Franzèn, gav mig en gång i uppdrag att skriva ett brev med motiveringen: ”Du är ju bra på att skriva elaka brev.” Sat sapienti! (nog sagt. )

Om mina 40 år som planerare i Försvarets Materielverk kan jag i alla fall numera berätta en hel del. Det är faktiskt ganska mycket som numera är avhemligat. De fyra böckerna jag nyss nämnt har dragit fram en hel del intressant ur mitt minne, vars accestid annars ökat ganska mycket under senare tid.

Jag skall definitivt ta upp detta ämne i kommande inlägg. Till dess – ha det bra och hör av dig.

1 kommentar:

  1. Hej Bertil,

    Har länge letat efter personer med din bakgund och jag höll därför på att sätta morgonkaffet i halsen när jag hittade din sida!!

    Jag har under några års tid som ammatörhistoriker forskat kring planläggningen för samverkan i krig mellan den politiska och den militära ledningen under det kalla kriget, med fokus på just sambandsfrågor.

    En stor mängd dokumet har avhemligats och jag försöker nu att sätta in dessa i sitt sammanhang.

    Hopppas att du är intresserad av att höra av dig till mig!

    Du kan nå mig på:
    lars.pf.persson@telia.com alternativt
    0340 - 66 10 06 eller 0730 - 55 79 40

    SvaraRadera